Kaikilla on oikeus kieltää henkilötietojensa käyttö suoramarkkinoinnissa, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Jatkuvasti piinaavien puhelinmyyjien soittoja voi vähentää tehokkaasti muutamalla vinkillä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV vinkkaa, että suoramarkkinointia voi rajoittaa kieltämällä tietojensa luovuttamisen viranomaisten ylläpitämistä tietojärjestelmistä, ilmoittautumalla suoramarkkinoinnin rajoituspalveluun tai ilmoittamalla markkinointikiellosta suoraan vaikkapa puhelinmyyjälle.
1. Omien tietojen luovutuskielto
Tämä onnistuu helposti Väestörekisterikeskuksen Tarkasta tietosi! -palvelun kautta, jonne kirjaudutaan henkilökortilla tai verkkopankkitunnuksilla. Luovutuskiellosta voidaan ilmoittaa myös puhelimitse tai vapaamuotoisella kirjeellä lähimpään maistraattiin. Esimerkiksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi välittää nimi- ja osoitetietoja suoramarkkinointia tekeville yrityksille. Luovutuskiellon voi tehdä Trafille sähköisesti tai puhelimitse.
2. Ota käyttöön rajoituspalvelu
Suomen asiakkuusmarkkinointiliitto ylläpitää Robinson-palvelua, jota käyttää liiton mukaan lähes kaikki suomalaiset puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset. Palvelun kautta asetettu markkinointikielto on voimassa kerrallaan kolme vuotta.
3. Tiesitkö tätä?
Kuluttajilla on oikeus tietää, mistä lähteestä puhelinmyyjä on saanut osoitetietonsa. Puhelinmyyjältä voikin tiedustella asiaa suoraan, sekä ilmoittaa myyjälle, että kieltää tietojen käyttämisen markkinointitarkoituksessa jatkossa.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.