Näin Anne Bernerin mullistamaa taksilakia viilataan uusiksi – hintojen rajoittamiseen ei palata, uudistusten aikataulu on ripeä

Taksilakiin on luvassa viilauksia pikaisella aikataululla, mutta paluuta vanhaan hintoja sekä taksien määrää ja paikkaa säädelleeseen aikaan ei ole tulossa.

Liikenne- ja viestintäministeriössä ollaan puuttumassa nykyisen taksilain epäkohtiin, ja tavoitteena on, että uudistukset tulevat voimaan jo vuoden 2021 alussa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan taksien saatavuuden parantamista etenkin öiseen aikaan on tarpeen pohtia.

Lisäksi hinnoittelua tulee Harakan mukaan selventää. Matkoista pitää myös mennä nykyistä varmemmin tiedot eri viranomaisille.

Viime kesänä aloittanut demarivetoinen hallitus katsoi, että taksilakia on arvioitava uudelleen ja tehtävä tarvittaessa muutoksia lakiin. Hallitus pyysi kesällä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Verohallinnon ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä, jotka ovat nyt valmistuneet.

Hinnat ovat nousseet, myös muita ongelmia

Edellinen, aikanaan varsin kiistelty taksiuudistus henkilöityy etenkin Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin (kesk.).

Uudistus vapautti taksien kilpailun ja hinnoittelun, lakkautti päivystysvelvoitteen ja teki taksamittarista vapaaehtoisen, mikäli kyydin hinta sovitaan etukäteen.

Taksikuskiksi voi nykyisellään ryhtyä kuka tahansa tutkinnon läpäisevä, pidempää koulutusta tai kurssia ei enää vaadita.

Uudistus ei ole herättänyt hurraa-huutoja.

– Taksipalveluiden hinnat ovat nousseet, asiakkaat kokevat olonsa entistä turvattomammaksi ja lisäksi saatavuus on heikentynyt useissa, varsinkin pienemmissä kaupungeissa, ministeri Harakka tiivistää liikenne- ja viestintäministeriön Twitter-videolla.

Vaikka harmaan talouden lisääntymisestä ei veroviraston mukaan ole näyttöä, olisi valvonnan kannalta välttämätöntä, että hintojen seuraamisen olisi teknisesti mahdollista.

Ongelmaa on ollut myös Kela-kuljetuksien sekä koulu- ja sote-taksien osalta.

–  Vaikka palaute on ollut puolentoista vuoden ajan todella lohdutonta, ei uudistus kokonaisuudessaan ole huono. Onhan siinä ihan ymmärrettäviä ja onnistuneitakin elementtejä. Se, että jonkinlaisesta luvanvaraisuudesta on voitu tinkiä eli taksiyrittäjyyden kynnys on matalampi, on hyvä perusajatus, Harakka sanoo STT:lle.

"Kuluttajansuojaa pitää pystyä vahvistamaan"

Viranomaiset kiinnittivät selvityksissään huomiota muun muassa taksien saatavuuteen. Traficomin mukaan saatavuudessa on koettu heikkenemistä pienillä paikkakunnilla ja Uudellamaalla pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Ministeriössä aiotaan Harakan mukaan miettiä eri keinoja, joilla voitaisiin vaikuttaa siihen, että taksit päivystäisivät öiseen aikaan. Taksilain uudistuksessa luovuttiin varallaolon tai päivystämisen vaatimuksesta taksiluvan saamisen ehtona.

Taksilla matkustaminen on myös kallistunut Tilastokeskuksen mukaan puolessatoista vuodessa keskimäärin 13 prosenttia, vaikka uudistuksen piti kilpailun vapautumisen myötä laskea hintoja. Hintahaitari on samalla kasvanut ja tarjolle on tullut aiempaa halvempia kyytejä, joten asiakas voi tietyissä tilanteissa saada kyytinsä aiempaa halvemmalla.

Harakan mukaan hinnoittelua täytyy selkeyttää.

–  Ilman muuta kyse on siitä, että kuluttajansuojaa pitää pystyä vahvistamaan, Harakka kommentoi.

Koettu turvallisuus on heikentynyt

Traficomin mukaan kyselytutkimuksissa on havaittu jonkinasteista koetun turvallisuuden heikkenemistä lakiuudistuksen jälkeen. Se liittyy useimmiten pelkoon ryöstöhinnoittelusta ja kokemukseen liikenneturvallisuuden heikentymisestä.

–  On tilanteita, joissa etenkin ikäihmiset eivät uskalla matkustaa taksilla, Harakka kuvailee.

Poliisin tietojen valossa vuodesta 2018 ei ole kuitenkaan tapahtunut merkittävää muutosta taksimatkojen turvallisuudessa.

Verohallinnon selvityksestä käy ilmi, että lainsäädäntöuudistus on toisaalta vähentänyt ja toisaalta lisännyt harmaan talouden riskejä. Viranomaisten tietojen saanti on muuttunut haastavammaksi, kun toimialalle pääsy on helpottunut. Toisaalta taksiliikennelupa edellyttää, että verovelvoitteet on hoidettu.

Arvonlisäverotulot ovat vähentyneet uudistuksen jälkeen, mutta verottaja ei ainakaan vielä pysty yksiselitteisesti toteamaan, että se johtuu harmaasta taloudesta.

Harakan mukaan 2020-luvun ratkaisu olisi, että takseihin vaadittaisiin digitaalinen sovellus, jossa algoritmit huolehtivat, että kaikki tarvittava tieto olisi kaikkien tarvittavien tahojen saatavilla. Tällä voitaisiin muun muassa pienentää harmaan talouden riskejä.

–  Matkoista pitää mennä tieto viranomaisille nykyistä varmemmin.

Juttua täydennetty kello 9.56.

Lue myös:

    Uusimmat