Uudet pakotteet tuntuivat heti Venäjän öljykuljetuksissa, kertoo Reuters.
Ainakin 65 öljysäiliöalusta on ankkuroitunut useisiin paikkoihin, muun muassa Kiinan ja Venäjän rannikoiden edustalle, sen jälkeen kun Yhdysvallat ilmoitti uudesta pakotepaketista 10. tammikuuta. Tämä kävi maanantaina ilmi alusten seurantatiedoista.
Viisi tankkereista pysähtyi kiinalaisten satamien edustalle ja seitsemän muuta ankkuroitui Singaporen edustalle. Muut pysähtyivät lähelle Venäjää Itämerellä ja Kaukoitään, kertoo Reutersin tekemä MarineTraffic- ja LSEG-alusten seurantatietoihin perustuva analyysi.
Lue myös: Meduza: Venäjän eliitti pettyi Putiniin
Yhdysvalloilta pakotteita öljyntuottajille
Yhdysvaltain valtiovarainministeriö määräsi perjantaina pakotteita venäläisille öljyntuottajille Gazprom Neftille ja Surgutneftegazille sekä 183 alukselle, jotka ovat kuljettaneet venäläistä öljyä. Pakotteet kohdistuvat tuloihin, joilla Moskova on rahoittanut sotaansa Ukrainaa vastaan.
Näiden säiliöalusten kaupankäynnin pysähtyminen lisää Reutersin mukaan entisestään painetta aluksille, joihin on jo kohdistunut Yhdysvaltojen aiempia pakotteita.
Niihin kuuluu 25 muuta öljysäiliöalusta, jotka olivat paikallaan eri paikoissa, muun muassa Iranin satamien edustalla ja myös lähellä Suezin kanavaa, osoitti maanantaina tehty alusten seuranta-analyysi.
"Pakotteiden vaikutuksen pitäisi tukea tankkerimarkkinoita"
Reutersin mukaan jotkut satamat ovat toimineet jo ennen viimeisiä toimenpiteitä, mikä on lisännyt painetta. Shandong Port Group kielsi Yhdysvaltojen pakotteiden alaisia säiliöaluksia käymästä sen satamissa, kertoivat kauppiaat viime viikolla.
Analyytikot arvioivat, että noin kymmenen prosenttia maailman öljysäiliöaluksista oli Yhdysvaltojen pakotteiden kohteena.
– Näiden pakotteiden vaikutuksen pitäisi tukea tankkerimarkkinoita, kun laajemman laivaston alustarjonta supistuu, mutta todellinen potentiaalinen vahvuus tulee, kun muut viejät korvaavat menetetyt volyymit, Jefferiesin analyytikko Omar Nokta sanoi maanantaille päivätyssä muistiossaan.
"Supertankkereiden" keskimääräiset päiväansiot nousivat maanantaina yli 10 prosenttia edelliseen päivään verrattuna ja olivat markkina-arvioiden mukaan noin 26 000 dollaria.
Jotkin rahtaajat yrittivät jo perjantaina pakotteiden julkistamisen jälkeen varmistaa laivoja, mikä viittaa alusten tarjonnan kiristymiseen.
– Venäjän ulkopuolelta Intiaan ja Kiinaan suuntautuvan viennin lisääntynyt kysyntä lisää pakotteiden ulkopuolisten tankkerien kysyntää, kauppaan erikoistunut analyysifoorumi Kpler totesi maanantaina.