Ukrainan sodan pelätään näkyvän myös autojen tuotannossa sekä hinnoissa, mutta analyytikoiden mukaan todellista vaikutusta on vielä vaikea tarkkaan arvioida. Koronapandemiasta toipuvaan ja edelleen komponenttipulan kourissa kärvistelevään autoteollisuuteen odotetaan Venäjän sotatoimien seurauksena kuitenkin uutta iskua.
Venäjän vastaisilla pakotteilla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia autoteollisuuteen niin Euroopassa, Yhdysvalloissa kuin Aasiassakin, sillä Venäjä on maailman suurimpia nikkelin ja palladiumin tuottajia.
Nikkeliä hyödynnetään muun muassa sähköautojen litiumioniakuissa, palladiumia puolestaan polttomoottoriautojen katalysaattoreissa.
Vaikka Venäjän autoteollisuus onkin tunnettu sen omista automerkeistä, on maahan sijoitettu runsaasti myös ulkomaista autotuotantoa, sillä tehtaitaan siellä operoivat muun muassa Stellantis, Renault, Volkswagen ja Toyota.
Lue myös: Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan
Yhdysvaltalainen uutiskanava NBC kertoo, että yhden venäläisvalmisteisen auton komponenteista neljännes on tuontitavaraa. Riippuvuus muualta maailmasta tuotavista osista asettaa maassa toimivat autotehtaat haavoittuvaiseen asemaan pakotteiden kiristyessä.
Venäläinen autovalmistaja GAZ on jo julkisesti todennut, että Venäjän vastaiset pakotteet voivat johtaa sen koko tuotannon keskeytymiseen.
Avtovaz puolestaan ilmoitti etsivänsä vaihtoehtoisia toimitusreittejä komponenteille, kuten puolijohteille.
Haittaa polttomoottoriautojen tuotannolle?
Autoteollisuudelle voi aiheutua harmia myös silloin, jos Venäjän presidentti Vladimir Putin katkaisee vastavuoroisesti esimerkiksi palladiumin toimitukset länteen.
Tutkimusyhtiö Guidehouse Insightsin johtava autoanalyytikko Sam Abuelsamid totesi NBC:lle, että venäläisten palladiumlähteiden ehtyessä valmistajien olisi etsittävä vaihtoehtoisia reittejä metallin saamiseksi tai keskeytettävä polttomoottoriautojen valmistus.
Palladiumia saadaan myös Etelä-Afrikasta ja Zimbabwesta, mutta ongelmaksi voi muodostua myös sen hinnan kohoaminen. NBC:n mukaan palladiumin hinta oli noussut tuntuvasti jo ennen Venäjän hyökkäystä, mikä on aiheuttanut polttomoottoriautojen hintoihin korotuspainetta. Esimerkiksi isommissa katumaastureissa palladiumin hinnannousu tuntuu jo vajaan parin sadan euron verran joulukuun puoliväliin verrattuna.
Sähköautojen akuissa tarvittavaa nikkeliä puolestaan saadaan esimerkiksi Indonesiasta ja Filippiineiltä, mutta Abuelsamidin mukaan myös näistä maista tuotavan nikkelin kysyntä on jo valmiiksi kovaa ja hinnat nousussa.
Lue myös: Valta on vaihtunut 90 vuoden jälkeen: Yhdysvalloissa on uusi kuningasauto, eikä se tule edes Amerikasta
"Jos tilanne on se..."
Venäjän vastaiset pakotteet tulevat myös AutoTrends-konsulttiyhtiön johtajan Joe Phillippin mukaan vaikuttamaan sekä eurooppalaisiin että joihinkin aasialaisiin autovalmistajiin.
Stellantis-konserni oli juuri kriisin alussa tehostanut lännessä myytävien pakettiautojensa tuotantoa Moskovan liepeillä sijaitsevassa tehtaassaan. Se valmistautui myös viemään tehtaassa valmistettuja vaihteistoja maailmalle.
Konsernin toimitusjohtaja Carlos Tavares ilmoitti keskiviikkona, että strategiaa on mietittävä uudelleen.
– Jos tilanne on se, ettemme voi varustaa tehdastamme, on meidän joko siirrettävä valmistusta muualle tai supistettava tuotantoamme, Tavares sanoi.
NBC:n mukaan myös Volkswagen ilmoitti arvioivansa tilannetta aktiivisesti.
Mitä Kiina tekee?
Abuelsamidin mukaan Venäjän liittolaisten, esimerkiksi Kiinan, toiminnasta ei ole vielä tällä hetkellä varmuutta.
– Se, mitä Kiina tulee tekemään, on iso kysymysmerkki.
Mikäli Venäjän vastaiset pakotteet kovenevat, saattaa Kiinakin reagoida, Abuelsamid epäilee.
– He saattavat vastata katkaisemalla monien tarvitsemiemme [länsimaisen autoteollisuuden] asioiden toimitukset.
Lue myös: Biden: Puolet Yhdysvalloissa myydyistä autoista pitää olla päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä
Lähde: NBC