Hiilikuitua, hybriditekniikkaa ja innovaatinen kokoonpano: BMW i8:n valmistus on taidetta alusta loppuun asti.
Robin Packalen, 18, sai tänä vuonna ajokortin ja alleen uuden BMW i8:n. Kaikki i8:t valmistuvat yhdessä i3:n kanssa BMW:n moderneimmasta kokoonpanotehtaasta Leipzigissä. Tästä huolimatta valmistuksessa luotetaan vielä loppupeleissä käsityöhön.
Yksi i8:n erikoispiirteistä on se, että sen kori on hiilikuitukomposiittia. Hiilikuitu valmistetaan Washingtonin osavaltiossa USA:ssa, josta se laivataan Saksan Wackersdorfiin. Siellä hiusta monta kertaa ohuemmasta hiilikuiduista kudotaan ”hiilikuitukangasta”, joka leikataan muottiin. Noista paloista leivotaan Landshutin tehtaan uuneissa ensin korin osat, jotka robotit liimaavat sitten kasaan auton koriksi.
Sen jälkeen alkaa varsinainen kokoonpano, joka on lähes täysin käsityötä – tämä jo siksi, että lähes jokainen valmistuva auto on omanlaisensa yksilö. Auto etenee hitaasti yhdellä maailman lyhimmällä tuotantolinjalla, ja asentajat asettelevat vähitellen palapelin palaset kasaan.
Kun kori ja auton sisusta ovat valmiit, ne naitetaan yhteen i8:n alumiinisen pohjarakenteen kanssa, joka valmistuu puolestaan Dingolfingin tehtaassa. Alustapaketissa on tässä vaiheessa valmiina jo koko hybridivoimalinjasto. Auton sähkömoottori on valmistettu Landshutissa.
Kun kori ja alusta ovat löytäneet toisensa, auton ulkokuoreksi vuorataan vielä kännyköistä tuttu termomuovikerros. Se on metallia kevyempää ja myös pikkukolhuissa metallia jostavampaa. Tämän jälkeen tuotantolinjalla paikkansa löytävät vielä puskurit, valot, sivupeilit, renkaat, konepeitto – ja viimeisenä BMW-logot.
Tämän jälkeen auto rullaa ulos linjalta; koko 14 työvaihetta kestävään kokoonpanoprosessiin yhdessä korin kasaamisen kanssa on kulunut aikaa noin 20 tuntia. Lopuksi auto käy vie penkissä tehomittauksissa ja mahdollisesti lyhellä koeajolla, jossa todetaan, että kaikki toimii varmasti niin kuin pitää.
---
Robin Teknavissa
Robin Packalen vieraili tänä syksynä Teknavin tv-ohjelmassa. Poptähti pääsi rallilegenda Markku Alénin ajo-oppiin Alastaron radalla. Menopelinä oli tietenkin BMW i8. Teknavin Robin-jakson voi katsoa tuosta alta.
HTML Fragment
Robinin Teknavi-kuvauksista on tarjolla myös extramateriaalia. Ensimmäisellä alla olevista videoista pääsee kurkistelemaan Teknavin kuvausten kulisseihin. Toisella videolla supersuosittu Robin puolestaan kertoo, miksi halusi ensiautokseen juuri BMW:n hybridisportin.
HTML Fragment
HTML Fragment
Jos BMW i8:n valmistusprosessi kiinnostaa enemmän, niin kannattaa ehkä myös vilkaista alla oleva puolituntinen Youtube-pätkä.