Näin valtio kehottaa kansalaisia säästämään energiaa: Lyhyet suihkut, viileämmät huoneet, tartu kirjaan – "Vaikka tämä ei itseä kirpaisisi, on hyvä pitää huolta naapurista"

Odotettu valtion energiansäästökampanja pyörähtää käyntiin lokakuussa. Astetta alemmas -kampanja esiteltiin torstaina Turun Eurooppa-foorumissa.

Venäjän hyökkäyssodan seuraukset näkyvät jo suomalaisten arjessa ja lompakossa. Syksyllä alkavan energiansäästökampanjan tarkoitus on kannustaa suomalaisia säästämään energiaa.

Motivan viestintäjohtaja Kati Laakson mukaan kampanja ei vaadi isoja asioita, vaan fiksua energian käyttämistä arjessa. Hän vetoaakin isänmaallisuuteen ja kansalliseen identiteettiin ja sanoo tunnepuolen olevan tärkeässä roolissa.

– Vaikka tämä ei itseä kirpaisisi, on hyvä pitää huolta siitä naapurista, että sähköä riittäisi kaikille tulevalla lämmityskaudella.

Kampanja kannustaa ihmisiä esimerkiksi käymään lyhyemmissä suihkuissa. Laakson mukaan kampanja ei kuitenkaan anna minuuttirajoituksia.

– Jos kotona asuu teini-ikäinen, viiden tai kymmenen minuutin jälkeen voisi koputtaa suihkuhuoneen ovea, että suihku voisi olla tältä erää ohi, Laakso sanoo.

Muita energiansäästövinkkejä on vähentää viihde-elektroniikkaa sekä keventää kaasujalkaa.

– Joskus voi jättää tietokoneen lepäämään ja tarttua kirjaan.

Laakso ehdottaa, että lapsien kanssa voi vaikka rakentaa majan ja lukea kirjaa taskulampun valossa.

Myös huoneenlämpötilaa olisi kampanjan mukaan hyvä alentaa. Laakson mukaan asteen alentaminen ei tunnu pahalta, mutta sillä on iso merkitys. Näillä vinkeillä myös sähkölasku on astetta pienempi. 

– Viileänsietokyky on meihin suomalaisiin sisäänrakennettu. Meillä vauvat nukkuvat pakkasessa ja rentoudumme avannossa ja lumihangessa. Tuli mitä vaan, kylmä suihku tai hyinen tuulahdus idästä ei vie meidän energiaamme, kampanjan esitteessä sanotaan.

Lämmitysöljy 80 prosenttia kalliimpaa kuin viime vuonna

Elinkeinoministeri Mika Lintilä osallistui Eurooppa-foorumiin. Hän varoitti, että energianhintaan ei ole tulossa alennuksia lähiaikoina.

– Vaikuttaa valitettavasti siltä, ettei vanhoihin hintoihin ole paluuta.

Lintilä kertoi myös ympäri Eurooppaa lanseeratuista energiansäästökampanjoista. Hän kertoo, että saksalaisissa uimahalleissa on tarjolla vain kylmiä suihkuja ja Espanjassa julkisia tiloja ei saa jäähdyttää alle 27 asteen tai yli 19 asteen.

Myös energiaviraston johtaja Heikki Väisänen varoittaa tulevasta lämmityskaudesta. Hän kertoo lämmitysöljyn olevan 80 prosenttia kalliimpaa kuin vuosi sitten.

– Seuraava puoli vuotta tulee olemaan kohtuuton monelle kuluttajalle ja yritykselle. Silloin voi sanoa, ettei ole kohtuutonta edellyttää, että kaikki osallistuvat jatkosta selviämiseen.

Suomen kampanjan tavoite lyhyellä aikavälillä on saada vähintään 75 prosenttia suomalaisista säästämään energiaa. Se vastaa noin reilua neljää miljoonaa suomalaista.

Pitkän aikavälin tavoite on pysyvästi alhaisempi energiankulutus sekä sähkön tehohuippujen madaltaminen.

Kampanjasta vastaa työ- ja elinkeinoministeriö. Motiva, Energiavirasto, ympäristöministeriö sekä valtioneuvoston kanslia.

Lue myös:

    Uusimmat