Muistio paljastaa: Näiden ehtojen pitää täyttyä, että hallitus turvautuu "hätäjarruun"

MTV Uutisten saaman muistion mukaan hätäjarrumekanismin käyttöönotto voisi tarkoittaa muun muassa etäopetusta sekä rajoituksia, joita ei voisi kiertää koronapassilla.

Hallitus hyväksyi marraskuun alussa osana hybridistrategiaa niin sanotun hätäjarrumekanismin.

Hätäjarrumekanismi on tarkoitettu tilanteisiin, joissa koronatilanne heikkenisi "erittäin vakavasti ja yllättäen", eivätkä alueelliset rajoitukset riittäisi.

MTV Uutisten saaman muistion mukaan edellytyksenä hätäjarrumekanismin käytölle on, että ensin toteutetaan etätyö- ja maskisuositukset sekä korkean riskin tilaisuuksien, kuten massakonserttien rajoitukset aluehallintovirastojen päätöksellä.

Lisäksi ehtona hätäjarrumekanismin käytölle on, että alueet ovat esittäneet hallitukselle ravintolarajoitusten tiukentamista.

Koronapassi voisi poistua väliaikaisesti käytöstä

MTV Uutisten saaman muistion mukaan hätäjarrumekanismi voisi tarkoittaa esimerkiksi seuraavia rajoitustoimia:

– väliaikaisia yleisötilaisuuksien ja muiden tilojen rajoituksia, joilta ei voisi välttyä koronapassilla

– koulujen etäopetusta

– alueellisten epidemiavaiheiden (aiemmin perus-, kiihtymis- ja leviämisvaihe) palauttamista uudistetuilla kriteereillä

– viimesijaisena keinona poikkeusolojen käyttöönottamista

Käyttöön ei välttämättä tulisi kaikkia hätäjarrun mahdollistamia toimia. Keinoja voitaisiin käyttää myös yksitellen.

Käytännössä hätäjarrumekanismin käyttö voisi siis tarkoittaa esimerkiksi sitä, että koronapassi otettaisiin väliaikaisesti pois käytöstä.

– Sekin on yksi mahdollisuus. Koronapassipykäläthän ovat tälläkin hetkellä määräaikaisia. Silloin yksi mahdollisuus olisi määräaikaisen [laki]pykälän kumoaminen, kertoo sosiaali- ja terveysministeriön (STM) kansliapäällikkö Kirsi Varhila.

"Positiivisten testien määrä on oleellinen kriteeri"

Muistion mukaan hätäjarrumekanismin tulee kiinnittyä selkeästi tunnistettavaan ongelmaan, joka voi olla esimerkiksi sairaalahoidon ylikuormitus, muutoin vaikeutunut epidemiatilanne, heikentynyt rokotevaste tai riski uudesta koronavariantista.

– Se, milloin hätäjarru pitäisi ottaa käyttöön, perustuu kokonaisuuden arviointiin. Toivomme tietysti, että hätäjarrua ei koskaan tarvitsisi ottaa käyttöön. Nyt, kun alueet ovat aktivoituneet omissa toimissaan, toivomme, että ne ovat riittäviä ja hyvin kohdennettuja ja niillä on vaikuttavuutta, Varhila sanoo.

Varhilan mukaan hätäjarrumekanismin käyttöönotto perustuu arvioon, jossa otetaan huomioon useita mittareita.

– Jos ja kun joudumme tilanteeseen, jossa joudutaan arvioimaan hätäjarrun käyttöönottoa, on rokotuskattavuus yksi kriteeri, jota tarkastellaan.

– Toki seurataan myös positiivisten testien määriä. Tämä on aika olennainen kriteeri. Hybridistrategian mukaan positiivisten testien määrä [osuus] tulisi olla alle 4 [prosenttia]. Tällähän hetkellä meidän testipositiivisten määrä [osuus] on 6–7:n luokkaa, alueellista eroa on tässäkin.

Varhilan mukaan mittareita, joita sekä alueet että STM seuraavat, ovat sosiaali- ja terveydenhuollon kantokyky sekä esimerkiksi jätevesiseurannan tulokset.

Lue myös:

    Uusimmat