Kaupat seuraavat silmä kovana sitä mistä juuri nyt sosiaalisessa mediassa supistaan ja reagoivat vauhdilla siihen, mitä ihmiset seuraavaksi himoitsevat. Huomisen hittituotetta on kuitenkin mahdoton ennustaa, kun valta on somen algoritmeilla.
Monivaiheiset ihonhoitorutiinit, ruskean sävyillä leikittelevä ysärimeikki ja kulmakarvat ovat olleet tämän kevään suurimpia kauneusilmiöitä. Pinnalle pulpahtelee jatkuvasti myös erilaisia sosiaalisen median hypettämiä yksittäisiä tuotteita, joilla kuluttaja voi saavuttaa himoitsemansa ilmeen.
Tuotteen hinnalla ja laadulla ei ole tässä pelissä niinkään väliä, kun panoksena on suursuosio ja myyntipaikka kaupan paraatipaikalla.
Sukelsimme pää edellä sosiaalisen median hypetetyimpien meikkituotteiden ja kauneusilmiöiden sekaan. Sokoksen merkki- ja värikosmetiikan myyntimiljöö vastaava Eeva Silvennoinen ja Stockmannin markkinointijohtaja Tia Rantanen ohjasivat pulahduksessa kauneustrendien, sekä mainonnan vauhdilla pyörivien rattaiden sekaan.
Tarkempaa tietoa kaiken taustalla vaikuttavasta fomosta, eli fear of missing out -ilmiöstä kertoo Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen yliopistotutkija Essi Pöyry.
Juokse, älä siis kävele ja tsekkaa jutun yllä olevalta videolta mitkä meikkituotteet viedään nyt käsistä ja kuinka sosiaalinen media onkaan vaikuttanut tapaamme shoppailla trendituotteita.