Näkökulma: Valtteri Bottas suorastaan kerjää ongelmia pollealla repäisyllään – ja on täysin haasteensa tasalla

Valtteri Bottas on unelmoinut rallin ajamisesta jo sen verran pitkään, että hän kaiken järjen mukaan tietää, mihin on ryhtymässä osallistuessaan huippuluokan kalustolla Rovaniemen Arctic Lapland -ralliin.

Videolla JJ Lehto kommentoi muun muassa Bottaksen päätöstä ajaa Arctic Lapland Rallyssa.

Jyrki Järviehto asiantuntijaksi kartingin MM-kisoihin 9:25

Bottas ilmoitti tiistaina lähtevänsä tammikuun lopun kisaan, siis tutummalta nimeltään Tunturiralliin. Samassa kisassa ovat aikoinaan ajaneet kaikki muutkin suomalaiset F1-kuskit, mutta läheskään kaikki heistä eivät ole lähteneet kisan tämän luokan kalustolla.

"Ensikertalaisena lähtöviivalle asettuminen WRC-autolla on vähän sama kuin Teemu Selänne pamahtaisi Finlandia-hiihtoon Norjan maajoukkueen huoltorekan kanssa."

Kimi Räikkösen osallistuminen Citroenin WRC-autolla on sinänsä poikkeus, että vuonna 2010 Tunturiralli toimi Räikköselle valmistautumisena täysimittaiseen MM-sarjaan.

Bottaksen osallistuminen Rovaniemen ralliin on siis etappi, jonka jokainen F1-kuski on halunnut rastittaa uraltaan, mutta sen ajaminen M-Sportin toimittamalla WRC1-luokan Ford Fiestalla on melkoinen startti ralliuralle.

Bottas yllätti agenttinsa Ville Ahtiaisen ilmoittamalla kesällä, että ensi vuonna ajetaan sitten rallia. Tämän jälkeen piti löytää auto ja kartturi, joka sekin on WRC-luokkaa: Marcus Grönholmin vanha aisapari Timo Rautiainen.

Jos kerran ajetaan, niin ajetaan sitten kunnon autolla. Voi sen näinkin ajatella, mutta ensikertalaisena lähtöviivalle asettuminen WRC-autolla on vähän sama kuin Teemu Selänne pamahtaisi Finlandia-hiihtoon Norjan maajoukkueen huoltorekan kanssa.

Valtteri siis suorastaan kerjää verta nenästään pienemmällä kalustolla ajavien rallikonkarien edessä, mutta arpa on nyt heitetty, ja Bottas tuntuu olevan täysin sinut muille esittämänsä haasteen kanssa. Hieno juttu!

Mercedeksen F1-kuskin rallidebyyttiin kohdistuvia odotuksia hieman rauhoittelee se, että aikaa Tunturiralliin valmistautumiseen on erittäin vähän. Kisa koittaa yllättävänkin nopeasti, kun joululomailun ja vuodenvaihteen jälkeen tulevien Mersun tehdasaskareiden jälkeen Valtterilla on mahdollisuus harjoitella kisaan vain hyvin lyhyesti.

Tunturirallin kymmenkertainen veteraani JJ Lehto heittikin hyvän kommentin kuultuaan Bottaksen saamasta rallikalustosta: ”Toivottavasti lumilapio on samaa luokkaa”.

Selitykseksi harjoituksen puute kelpaa kehnosti, jos penkat pöllyävät heti, mutta tällaisella lähtökohdalla baanalle lähteminen voi poikia myös mukavasti itsevarmuutta tulevaa F1-kautta varten. Ja sellaisia kokemuksia Bottas todella tarvitsee.

Lue myös:

    Uusimmat