Yhä useampi autoilija valitsee autonsa väriksi mustan. Suosikkiväri harmaan nousu sen sijaan on tasaantunut. Vuoden 2014 lopussa hieman yli viidesosa autoilijoista ajoi harmaalla autolla.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastosta liikennekäytössä olevien autojen väreistä selviää, että vanhojen suosikkivärien, punaisen ja sinisen lasku jatkuu. Vuonna 2000 yli neljäsosa autoilijoista kulki punaisella menopelillä, tehden siitä ylivoimaisesti yleisimmän autovärin.
Vuoden 2014 lopussa punainen oli laskenut toiseksi suosituimmaksi väriksi, sillä vain hieman alle 18 prosenttia liikennekäytössä olevista autoista oli punaisia.
Nousevia värejä ovat neljänneksi suosituimmaksi väriksi nousseen mustan lisäksi valkoinen, hopea ja ruskea.
Kukkaro vaikuttaa värivalintaan
– Perusvärien suosio on saattanut kasvaa finanssikriisin jälkeen. Kuluttajat saattavat nyt miettiä tarkemmin paljonko ovat valmiita investoimaan auton väriä valitessa, pohti toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Rissan mukaan yritysautojen suhteellinen osuus uusien autojen rekisteröinneistä on kasvanut viimeisten kuuden vuoden aikana. Autojen vähentyneellä kysynnällä on muitakin vaikutuksia.
– Nuorilla ei ole varaa ostaa uusia autoja tässä taloustilanteessa, siksi yli 56-vuotiaiden osuus uusien myynnistä on kasvanut. Iäkkäämmällä väestöllä on varaa ostaa paremmin varusteltuja autoja, esimerkkinä metalliväri. Se voi selittää esimerkiksi hopeavärin nousun.
autojen väri
Ei finanssikriisi, vaan väritrendi
Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ry:stä ei usko pelkän finanssikriisin vaikuttaneen valkoisen värin suosioon.
– Valkoinen trendi nousi jo hieman ennen finanssikriisin alkua, vaikka alkoi näkyä tilastoissa vasta myöhemmin. Usein trendi näkyy normaalille kuluttajalle vasta viitisen vuotta sen alkamisen jälkeen. Uskon valkoisen värin suosion olevan enemmän trendi kuin finanssikriisin seuraus.
Harmaan suosio ei Kalliota yllätä.
– Harmaahan on aina tyylikäs eikä ärsytä juuri ketään. Harmaat ovat toisaalta lähes poikkeuksetta metallivärejä, joka nostaa niiden hintaa.
Ylipäänsä harmaasävyt valkoisesta mustaan ovat Kallion mukaan olleet suosiossa. Eräs syy on, että mustastakin voi olla samassa mallissa useita eri sävyjä. Kun on vaihtoehtoja, myös myynti kasvaa.
Vihreä nousee suosioon?
Vihreä värin suosio on laskenut viime vuosina. Kallio kuitenkin ennustaa sen nousevan jälkeen.
– Vihreällä on toki rajansa, ei se voi nousta punaisen kaltaiseksi yleisväriksi. On kuitenkin nähtävissä, että vihreä palaa taas vaihtoehdoksi. Alussa sitä tuodaan varmaan tummana, metallisena vihreänä. Kirkkaampaa vihreää käytetään jo nyt urheilullisissa autoissa tehostevärinä. Vihreän trendi tulee yleistymään hiljalleen kohti vuotta 2020.
Viime vuosina trendinä on Kallion mukaan ollut poltettu oranssi.