Vaikuttaako auton väri ostopäätökseen? Suomalaisten mukaan ei, mutta autokauppias on hieman eri linjoilla.
Vaihtoautoketju Kamuxin teettämässä Suomalaiset autokaupoilla 2022 -kyselyssä kysyttiin autolle asetettujen vaatimusten lisäksi myös sitä, minkä väriset autot ovat ostajien mieleen.
Ykkösestä ei ollut mitään epäselvyyttä, sillä mustasta autosta haaveili lähes joka kolmas vastaaja. Toiseksi suosituin väri, punainen, jäi kauas taakse, sillä sen valitsisi vain noin 15 prosenttia vastaajista. Jaetulle kolmannelle sijalle ylsivät harmaa ja sininen 12 prosentin äänisaaliilla. Seuraavaksi suosituimmat värit olivat hopea ja valkoinen niin ikään rinta rinnan (9 %).
Tulokset paljastivat myös ikäluokkien välisiä eroja suosikkiväreissä. Mitä nuoremmasta vastaajasta oli kyse, sitä suositumpi musta oli. Punaisen suosio taas nousi käsi kädessä vastaajan iän kanssa, ja 55–65-vuotiaiden ikäluokassa punainen oli jo kaikkein suosituin. 65–70-vuotiaissa hopeakin kiilasi mustan edelle.
Lue myös: Onko autosi punainen, sininen tai musta? Älä tee tätä "pahinta mahdollista" virhettä – voi maksaa tonneja
Tilastoharha?
Kamuxin Suomen maajohtaja Jani Koivu muistuttaa yhtiön tiedotteessa, että auton ulkovärillä voi olla merkitystä myös jälleenmyyntiarvoon, vaikka vain 12 prosenttia piti väriä erittäin tärkeänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.
– Ostotilanteessa huomaa, että ostajalle on paljonkin väliä sillä, miellyttääkö auto silmää vai ei, Koivu kertoo tiedotteessa.
Kamuxin kyselyn tuloksia analysoivan Koivun mukaan tilastoharhastakin voi puhua. Ihminen ei välttämättä toimi autokaupassa yhtä järkiperusteisesti kuin kyselyyn vastatessaan ajattelee.
– Vastaajat uskovat ja luottavat siihen, että heidän ostokriteerinsä perustuvat ensisijaisesti järkiajatteluun, mutta liikkeeseen tullessa tunne kipuaa järjen rinnalle ja katse kiinnittyy omaa silmää miellyttäviin autoihin, sanoo Koivu.
Hänestä on kuitenkin vain hyvä asia, jos auton väri painaa vaakakupissa.
– Halusimmepa sitä itsellemme myöntää tai emme, autoilukokemukseen suuresti vaikuttava tekijä on se, että voi olla ylpeä menopelistään ja tuntee sen omakseen. Monelle tämä on tärkeämpi ostokriteeri kuin puhtaat järkisyyt.
Koivun mukaan käytännönläheinen ostaja saattaa punnita esimerkiksi värin haalistumista, mikä saattaa olla punaisessa autossa hieman muita värejä nopeampaa. Musta ja valkoinen taas näyttävät helpommin likaiselta.
Tummat värit olivat vastaajien suosiossa yleisemminkin. Lähes kaksi kolmasosaa vastasi, että tumma auto miellyttää silmää enemmän kuin vaalea. Tässäkin tosin tapahtui muutos yli 54-vuotiaissa, jotka liputtivat vaalean auton puolesta muita useammin.
– Tulokset osoittavat, että vahvat värit vetoavat suomalaisiin, Koivu sanoo.
Minkä värinen auto säilyttää arvonsa parhaiten?
Yhdysvaltalaisen iSeeCars-kauppapaikan teettämässä tuoreessa selvityksessä kävi ilmi, että parhaiten jälleenmyyntiarvonsa säilyttävät keltaiset, oranssit ja violetit autot. Hieman erikoiselta kuulostava ilmiö voi kuitenkin selittyä sillä, että nämä värit ovat tavallisissa henkilöautoissa varsin harvinaisia, ja autot, joissa ne ovat yleisempiä, ovat muutenkin paremmin arvonsa säilyttäviä malleja.
Amerikkalaisselvitys paljasti myös sen, että vaikka mustien, hopeisten ja valkoisten autojen väri ei olekaan jälleenmyyntiarvoa alentava tekijä, eivät näin yleiset värit myöskään auta erityisemmin säilyttämään auton arvoa.
Selvityksessä tarkasteltiin 650 000 autoa, jotka olivat vaihtaneet omistajaa kolmen vuoden iässä. Selvityksestä uutisoi aiemmin Tekniikan Maailma.
Lue myös: Maailman yleisin uuden auton väri on selvitetty – sen valitsee huimat 38 prosenttia kaikista ostajista
Lähteet: Kamux, iSeeCars