Huawei hallitsee yhdessä toisen Honor-brändinsä kanssa nyt markkinajohtajuutta älypuhelinten myynnissä Suomessa. Vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä Huawein markkinaosuus Suomessa oli 29 prosenttia, Samsungin 26 ja Applen 24 prosenttia älypuhelinmyynnistä.
– Kilpailu Suomen markkinoilla kolmen isoimman valmistajan kesken on kovaa, kommentoi tutkimusyhtiö Gartnerin analyytikko Toni Nygrénluvuista kertoneelle Kauppalehdelle.
Huawei on noussut markkinajohtajaksi nopeasti – valtavalla vauhdilla ja voimalla. Tammikuussa 2015 sen markkinaosuudeksi Suomessa mitattiin vasta yksi prosentti.
– Huawei on tehnyt historiaa Suomen matkapuhelinmarkkinoilla. Yksikään merkki ei ole aiemmin nostanut markkinaosuuttaan näin paljon ja näin nopeasti, kommentoi Samnsungilta Suomen Huawein Consumer Device Business -yksikön johtajaksi siirtynyt Mika Engblom aiemmin Huawein nousua.
Suomessa tilaa markkinoille on jättänyt Nokian ja sittemmin Microsoftin Lumioiden alasajo – niiden osuus älypuhelinmyynnistä painui viime vuoden lopulla enää vain 5 prosenttiin.
Huawein, Samsungin ja Applen ulkopuolelle jäävää viidennestä älypuhelinmyynnistä jakavat lukuisat eri pienemmät valmistajat, kuten Sony, LG, HTC ja OnePlus. Näistä esimerkiksi Sonyn osuus oli loppuvuodesta 5 prosenttia.
Nähtäväksi jää, miten tilanne Suomen älypuhelinmyynnissä tulee muuttumaan Android-käyttöjärjestelmällisten Nokia-puhelinten palatessa jakamaan markkinoita odotetusti tämän vuoden aikana.
Gartnerin luvut kertovat myös Suomen älypuhelinmyynnistä loppuvuodesta jo yli 70 prosenttia olleenAndroid-puhelimia. Koko vuodelta laskettuna Androidin osuus oli 67 prosenttia, Applen 20 prosenttia ja Windows-puhelinten 13 prosenttia.
Maailmanlaajuisesti Huawei pyrkii luonnollisesti toistamaan Suomessa nähdyn kehityksen. Erityisesti Huawei-johdosta on mainittu tavoitteeksi ohittaa Apple tulevien vuosien aikana. Huawein maailmanlaajuinen markkinaosuus älypuhelimissa on nyt reilut 9 prosenttia, kun Applen osuus on ollut noin 12 prosenttia vaihdellen valmistajista eniten vuoden eri aikoina johtuen iPhone-myynnin vahvemmasta syklisyydestä.