Nämäkin "ajajan autot" pomppaavat autonomiatasolle 2 – onko "helppous" muka tällaisten kiesien myyntivaltti?
Alfa Romeon tehomallit saavat nipun ajoavustimia.
Alfa Romeota kuvaillaan usein sanaparilla ”ajajan auto”. Määritelmän kulmakivinä tavataan pitää muun muassa tarkkaa ja tunnokasta ohjausta, hyvää tietuntumaa ja tehokasta moottoria.
Nyt italialaisvalmistaja tiedottaa luvassa olevan ”helpompaa ajamista”, sillä Giulian ja Stelvion Quadrifoglio-tehoversioiden päivityksen yhteydessä autot siirtyvät autonomisen ajamisen tasolle 2.
Lue myös: Alfa Romeo kokeili kepillä jäätä Kiinassa: Rahtilaivallinen autoja myytiin loppuun 33 sekunnissa
Kyse ei ole autopilotista, vaan lukuisten eri ajoavustinten yhdistelmästä. Vastaavia järjestelmiä on käytössä jo varsin monissa uusissa autoissa. Tasolla 2 kuljettajan on pidettävä kätensä ohjauspyörällä ja auto hallinnassaan.
Kattava paketti avustimia
Alfoissa ajamista helpottaa yhdessä Boschin kanssa kehitetty Advanced Driver Assistance Systems, ADAS, ja se koostuu lukuisista ajoavustimista.
Kaistavahti varoittaa, jos auto siirtyy tahattomasti pois kaistalta.
Active Blind Spot Assist seuraa takana olevia sokeita pisteitä eli kuolleita kulmia, ilmoittaa lähestyvistä ajoneuvoista ja tarvittaessa myös korjaa suuntaa törmäyksen välttämiseksi.
Nopeudensäädin on aktiivinen, eli se pitää etäisyyttä edessä ajaviin ajoneuvoihin.
Yhdessä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa tekniikka säätää nopeutta sallituissa rajoissa. Järjestelmä käyttää ajoneuvon kameraa, tunnistaa liikennemerkit, ilmoittaa niistä näytöllä ja muistuttelee kuljettajaa voimassa olevasta nopeusrajoituksesta.
Liikenneruuhka-avustin ja maantieajoavustin täydentävät aktiivista vakionopeudensäädintä tarkkailemalla auton sivuttaissuuntaa. Avustimet pitävät auton kaistallaan esimerkiksi moottoritiellä.
Huomioavustin tarkkailee kuljettajan vireystilaa ja antaa tarvittaessa hälytyksen.
Suomeen syksyllä
Giulia ja Stelvio Quadrifoglioiden 2,9 V6 Bi-Turbo -moottoreissa on tehoa 510 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä. Autot ovat nelivetoisia, ja vaihteisto on kahdeksanpykäläinen automaatti.
Sisätiloissa keskikonsoli on muotoiltu uusiksi. Ohjauspyörä ja nahkaverhoiltu vaihdekeppi ovat uusia. Tietoviihdejärjestelmä on sekin uusittu, ja kosketusnäytön koko on 8,8 tuumaa.
Suomeen Stelvio ja Giulia Quadrifoglio saapuvat syksyllä.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää