Kommentointi kannattaa. Ainakin autovalmistaja Nissanin mukaan. Euroopan ja Suomen suosituin crossover-malli Qashqai uudistetiin ovelasti asiakaspalautteiden pohjalta.
Uudistuneen mallin hintoja ei ole vielä julkaistu.
Hinta alkaen tällä hetkellä 22 890 €
Tykkäsimme
- Pienten muutosten vaikutuksesta
- Helposta ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Navigaattorin epäloogisuudesta
- Näytön heijastusherkkyydestä
- Automaattivaihteiston huonosta saatavuudesta eri versioihin
Qashqain ulkonäkö on muuttunut odotettavasti melko vähän, mutta se edustaa Nissanin suuntaa tehdä koko mallistosta samaa linjaa noudatteleva. Pienillä hienovaraisilla muutoksilla on pyrkimys tavoitella viimeistellympää vaikutelmaa.
Vaikka ulkonäön uudistuksella on tavoiteltu valmistajan mukaan premiumia, ei vaikutelma kuitenkaan yllä ihan siihen. Pienet siistit yksityiskohdat kuten tikkaukset tuovat kuitenkin tyyliin särmää. Kokonaisuus on kaikenkaikkiaan siisti ja rauhallinen. Toiminnallisia heikkouksia kuitenkin löytyy: navigaattorin opastus on osin epäselvää ja ryhmittymisinformaatio myöhässä. Hämmennystä lisää myös näytön herkkyys heijastaa auringonvaloa, jolloin reittiopastus jää varsin heikolle esitykselle.
Paras varustetaso Tekna+ sisältää kaikki saatavilla olevat varusteet. Halutessa alempia varustetasoja voi kuitenkin laajentaa yksittäisillä varusteilla, kuten kattoluukulla tai Qashqaihin räätälöidyillä Bose-kaiuttimilla.
Asiakaspalautteen innoittamana syntynyt uuden ohjauspyörän keskiö on edeltäjää pienempi ja yläosan aukko puolestaan suurempi. Avarampi näkymä mittaristoon mahdollistaa eri korkeudella istuvien kuljettajien esteettömän näkymän. Mittaristoa on tottunut vilkuilemaan ratin väleistä jo niin tottuneesti, että muutosta ei ole edes osannut kaivata. Turhanpäiväiseltä tuntuva uudistus on kuitenkin yllättättävän hyvä.
Hätäjarrutustoimintoa on laajennettu tunnistamaan jalankulkijat ja kuollutta kulmaa vahditaan pääsääntöisesti tutkan avulla. Manuaalivaihteiset versiot saivat uuden Auto Hold -toiminnon, joka pitää auton paikoillaan enintään kolme minuuttia, minkä jälkeen seisontajarru kytkeytyy automaattisesti päälle. Auto Hold -ominaisuuden läsnäolossa on samaa vaikutelmaa kuin ohjauspyörän vapauttamassa näkymässä; tottumus on peittänyt muutostarpeen alleen. Onneksi kouristuksenomaisesta jarrun painamisesta liikenneruuhkassa vierottuu nopeasti pois.
Uudistunut Qashqai saa muutoksilleen jatkoa jo heti ensi vuonna, kun autoon tulee saataville autonomisen ajettavuuden ensimmäinen vaihe. Itseohjautuvuuteen keskittyvä ominaisuus on nimeltään ProPILOT. Ominaisuus tulee käsittämään ohjauksen, kaasupolkimen ja jarrujen automaattisen hallinnan maantieajossa yhdellä kaistalla. Ominaisuutta tullaan laajennetaan vaihe vaiheelta ja se tulee saataville aluksi vain muutamien versioiden yhteyteen.
Uuden Qashqain myynti alkaa Suomessa elokuussa.
MIKÄ Euroopan ja Suomen suosituin crossover-malli Nissan Qashqai.
KENELLE Mukavaa ja edullista crossover-mallia etsivälle.
AJETTAVUUS JA SUORITUSKYKY Ajettavuudeltaan uudistunut Qashqai on samanlainen kuin ennen uudistusta. Tuntuma on pehmeä ja ohjaus kevyt. Ajettavuutensa puolesta suosikkimalli on helposti lähestyttävä eikä se vaadi kuljettajalta minkään suhteen totuttelua. Suorituskykyä riittää pienempitehoisissakin malleissa riittävästi arkiajoon. Ohituksissa vaaditaan ennakointia ja nopeaa vaihteenvaihtoa pienemmälle.
TILAT Tilojen puolesta Qashqai on pysynyt ennallaan. Uutena tietona allekirjoittaneelle kuitenkin tuli se, että tavaratilan saa muutettua 18 eri kombinaatioon tilantarpeen ja kuljetettavien tavaroiden mukaan.
MALLISTO Moottorivalikoima pysyy toistaiseksi ennallaan. Päästöt lähtevät 99 grammasta kilometriä kohden, jolloin kyseessä on 1,5-litrainen 110 hevosvoimainen dieselmoottori. Koeajossa ollutta 1,6-litraista bensiinimoottoria ei saa kuin manuaalivaihteisena. Suomen markkinoiden myydyin malli, 1,2-litrainen bensiinimoottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä on myös saatavilla automaattina. Dieselvoimanlähteitä saatavilla on 1,5-litraisena sekä 1,6-litraisena, joista isomman saa myös automaattina sekä neliveto-manuaalina. Valmistajalla ei ole ainakaan toistaiseksi tarkoitusta laajentaa mallistoa hybridiversiolla.
Nissan Qashqai DIG-T 163
Polttomoottori 1 618 cm3, R4 turbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 000-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 138 g/km
Mitat Pituus 4 380 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 390 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 430 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue myös:
Koeajossa suomalaisten kestosuosikin tehoversio
Video: Testissä suomalaisten kestosuosikki – “Alusta on hyvin vakaan tuntuinen”