Kuljettajaa avustavat järjestelmät yleistyvät kaikissa autoluokissa. Suomalaisten kestosuosikiksi luokiteltava Nissan Qashqai sai ProPilot-nimellä kulkevan avustinpaketin.
Tykkäsimme
- Voimalinjan toiminnasta
- Kuljettajan apujärjestelmistä
Emme tykänneet
- Ohjaamon muovisuudesta
- Ergonomia varauksin
Hinta alkaen 35 639 €
Koeajoauto 38 241 €
Autojen varustelumahdollisuudet, sekä mukavuuden että turvallisuuden osalta, ovat laajentuneet vauhdilla viime vuosina. Ei ole vielä kovin kauaa aikaa esimerkiksi siitä, että ilmastointilaite, navigointilaite tai ajonvakautusjärjestelmä olivat kalliita lisävarusteita. Nykyisin ilmastointilaitteen puute on harvinainen poikkeus ja monista pikkuautoista löytyy esimerkiksi kaistavahti ja aktiivinen vakionopeudensäädin.
Kuten mikä tahansa uusi teknologia, myös kuljettajaa avustavat järjestelmät saavat kritiikkiä ja vastustusta osakseen. Järjestelmille kuitenkin kannattaa antaa mahdollisuus. Hyvin toimiessaan ne tekevät ajamisesta rennompaa, ja parhaimmillaan ne voivat olla avainasemassa onnettomuuden välttämisessä.
Nissan Qashqai on lukeutunut jo vuosien ajan Suomen myydyimpien uusien autojen joukkoon. Se käy siis hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka kuljettajaa avustava teknologia on tullut vuosien saatossa edullisempiin hintaluokkiin. Qashqain tapauksessa ProPilot-nimellä kulkeva avustinpaketti on toistaiseksi rajattu vain etuvetoisen diesel-automaattiyhdistelmän parina saatavaksi, ja paketilla on hintaa noin 1 000 euroa.
ProPilotin toiminta perustuu itsenäisten avustinjärjestelmien yhteistoimintaan. Ohjauspyörästä löytyvällä painikkeella aktivoidaan sekä ohjausavustin että aktiivinen vakionopeudensäädin. Ohjausavustin on kytkettävissä pois päältä kuljettajan vasemmalta puolelta löytyvästä paneelista, josta löytyy myös oma kytkimensä kaistavahdille. Kaistavahti toimii myös silloin olosuhteiden salliessa, kun kuljettaja hoitaa polkimien käytön. Ohjausavustin puolestaan kytkeytyy vasta aktiivisen vakionopeudensäätimen kytkemisen jälkeen. Ohjausavustimen aktiivisen toiminnan huomaa luonnollisesti ohjauspyörän liikkeistä, mutta myös mittaristossa palavasta vihreästä ohjauspyörä-kuvakkeesta. Kuljettaja voi ohittaa kaikkien järjestelmien toiminnan myös ohjaamalla autoa tai painamalla polkimia.
Tärkeä osa kuljettajaa avustavien järjestelmien sulavaa toimintaa on myös kuljettaja itse. Penkin ja ratin välissä täytyy opetella antamaan järjestelmille tilaa toimia, vaikka vastuu tapahtumista onkin aina kuljettajalla. Esimerkiksi ohjausavustin pyrkii usein pitämään auton aktiivisesti keskellä kaistaa, joten jo pienikin ajautuminen kohti viivaa aiheuttaa korjausliikkeen. Mikäli kuljettaja haluaa ajaa eri ajolinjaa avustimien kanssa, tulee etenemisestä helposti kulmikasta ja epämiellyttävää. Mukavinta kyyti on silloin, kun kuljettaja pitää ohjauspyörästä hienovaraisesti kiinni ja myötäilee avustimen liikkeitä. Kuljettaja ei voi irroittaa otettaan ohjauspyörästä kokonaan, sillä järjestelmät kykeytyvät pois päältä, mikäli kuljettaja ei anna minkäänlaista herätettä ohjauspyörän kautta.
Avustimista saa parhaan hyödyn irti, kun opettelee toimimaan niiden kanssa yhteistyössä. Silloin ne eivät häiritse kuljettajan toimintaa, mutta tuovat ajamiseen vaivattomuutta ja turvallisuutta inhimillisten erehdysten varalle. Esimerkiksi ruuhkaisessa liikenteessä kuljettajan pienikin herpaantuminen voi johtaa esimerkiksi peräänajoon, joka olisi vältettävissä aktiivisella vakionopeudensäätimellä. Vastaavalla tavalla ohjausavustin ja kaistavahti voivat pelastaa suistumisonnettomuudelta.
Nissanin ProPilot ja muiden valmistajien vastaavat järjestelmät ovat askel kohti autonomisempaa autoilua. Maailmalla on nähty jo lukuisia testejä itsenäisesti liikkuvista ajoneuvoista, mutta suurten massojen autonomisiin kulkuneuvoihin on vielä matkaa. Tekniikan täytyy vielä kehittyä merkittävästi, jotta järjestelmät toimisivat esimerkiksi talvisissa olosuhteissa. Pelkän teknisen toimivuuden lisäksi yhteiskunnassa vaaditaan lainsäädännöllisiä muutoksia, ja oman haasteensa tuo myös keskustelu vastuusta; kuka on vastuussa automatisoidun auton ajaessa onnettomuuden.
Nissan Qashqain ProPilot-järjestelmä on esittelyssä myös Teknavin tv-kauden 5. jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 15.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Kuljettajan toimintaa avustavilla järjestelmillä varustettu Nissan Qashqai.
KENELLE Katumaasturimaista perusautoa etsivälle.
AJETTAVUUS Nissan Qashqai toimii perusajossa vaivattomasti, mutta parhaan varustelun 19-tuumainen rengastus tuo mukanaan myös pintakovuutta. Ohjaus on varsin kevyeksi tehostettu, mikä on miellyttävä ominaisuus kaupunkiajossa. Voimakkaan tehostuksen myötä on kadotettu myös ohjaustuntuma.
SUORITUSKYKY Vääntävä dieselmoottori toimii rauhallisessa ajossa hienostuneesti yhdessä portaattoman CVT-vaihteiston kanssa. Moottorin kierrosluku pysyy normaalissa arkiliikenteessä alhaisena ja eteneminen on erittäin vaivatonta. Kovemmissa kiihdytyksissä rajalliset voimavarat tulevat esille ja vaihteistotyypille ominaiseen tapaan kierrokset pysyttelevät korkealla koko kiihdytyksen ajan.
TILAT Qashqai tarjoaa ulkomittoihin nähden asialliset tilat, mutta ergonomia ei ole aivan nykypäivää. Sekä istuimeen että ohjauspyörään toivoisi hieman laajempia säätövaroja, sillä nyt ohjauspyörä jää optimaalista ajoasentoa ajatellen hieman turhan kauas. Istuin ei myöskään tarjoa kovin hyvää tukea, eikä liukas nahka edesauta ajoasennon säilyttämistä esimerkiksi nopeissa väistöissä. Takapenkillä on kohtuulliset tilat, mutta reisituki jää aikuiselle vajaaksi. Tavaratilaa on kiitettävästi, mutta katumaastureille ominaiseen tyyliin nostokynnys on korkeahko.
MALLISTO ProPilot-järjestelmä on saatavissa vain 130-hevosvoimaisen dieselin ja portaattoman automaattivaihteiston yhteydessä. Koeajettu Tekna+-varustelu pitää myös sisällään käytännössä kaiken autoon saatavan nahkaverhoilusta ja lasikatosta lähtien. Nissan esitteli juuri autoon uudet bensiinimoottorit, jotka saapuvat Suomeen syksyn aikana.
Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 96 kW (130 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,1 s
Huippunopeus 183 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 122 g/km
Mitat Pituus 4 394 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 485 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 430-1 585 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Automaattisen ajamisen haasteet – nämä viisi asiaa hidastavat edistymistä
smart vision EQ fortwo esittelee tulevaisuuden kaupunkiautoa – ei tietoa ratista tai polkimista
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.