Porsche esitteli kattavasti uutta 718 Boxsteria lehdistölle juuri ennen Geneven autonäyttelyä. Insinöörit kertoivat uutuudesta osa-alueittain, ja suurin mielenkiinto luonnollisesti kohdistui täysin uusiin turboahdettuihin moottoreihin.
Porsche Boxster esiteltiin ensimmäistä kertaa 20 vuotta sitten. Voimanlähteenä niissä on tähän saakka toiminut kuusisylinteriset vapaasti hengittävät moottorit, mutta nyt ensimmäistä kertaa mallin historiassa Boxsteria vauhditetaan nelisylinterisellä ja ahdetulla bokserimoottorilla.
Kahden sylinterinen tiputtamisella ja ahtimen lisäämisellä on haettu paitsi parempaa taloudellisuutta myös parempaa suorituskykyä. Ainakin paperilla tässä on onnistuttu, sillä lukujen perusteella koneet ovat saaneet 30 hevosvoimaa lisää tehoa, mallista riippuen jopa 100 newtonmetriä lisää vääntöä ja kulutus on näistä huolimatta tippunut 13 prosenttia. 718 Boxster S:n kohdalla moottori on noin 8 kiloa edeltävää kuusisylinteristä kevyempi.
718 Boxsterin 2,0-litraisesta moottorista puristetaan tehoa tasan 300 hevosvoimaa. Vääntöä perinteisellä ahtimella varustetusta moottorista otetaan 380 newtonmetriä ja se on käytettävissä laajalla 1 950-4 500 minuuttikierroksen alueella.
Helposti voisi kuvitella, että 718 Boxster S on nykytyyliin moottorinohjauksella tehokkaammaksi tehty versio samasta koneesta. Porsche ei kuitenkaan ole mennyt helpointa tietä vaan kyseessä on laajemmin muokattu moottori. Iskutilavuutta on kasvatettu 2,5-litraan, minkä lisäksi myös turboahdin on vaihtunut. Kyseessä on Porsche 911 Turbon lisäksi toinen sarjavalmisteinen bensiinikäyttöinen auto, joka käyttää VTG-ahdinta (Variable Turbine Geometry). Dieseleissä muuttuvageometrisillä siivillä varustetut ahtimet ovat olleet arkipäivää jo pitkän aikaa, mutta bensiinimoottoreissa tekniikan käyttöä rajoittaa lähes 1 000 celsiusasteeseen nousevat pakolämpötilat. Muuttuvageometrisyys laajentaa turbon käyttöaluetta ja lisää vääntöä etenkin alakierroksilla. 718 Boxster S:n kohdalla tehoa tarjoillaan 350 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonmetriä kierrosalueella 1 900-4 500. Molemmat moottorit ovat turboahdetuiksi varsin korkeakierroksisia. Huipputehon ne saavuttavat samalla 6 500 minuuttikierroksella, mutta moottori jatkaa lauluaan aina lukemaan 7 500 saakka.
Moottoreiden jatkeena toimii vakiona kuusiportainen manuaalivaihteisto. Vaihtoehtona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on merkittävästi pienempien päästöjen vuoksi Suomessa halvempi vaihtoehto 718 Boxster S:n kohdalla. Vaihteistojen välityksiä on muokattu vastaamaan aiempaa laajemmalla alueella toimivan moottorin ominaisuuksia.
Uusien 718 Boxsterien tekniset tiedot:
Porsche 718 Boxster (PDK)
Moottori 1 988 cm3, B4 turbo
Teho 220 kW (300 hv) 6 500 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 950-4 500 r/min
0-100 km/h 5,1 (4,9/4,7 (Sport+))
Huippunopeus 275 km/h
EU-kulutus 7,4 (6,9) l/100 km
CO2-päästöt 168 (158) g/km
Hinta alkaen 78 760 € (80 710 €)
Porsche 718 Boxster S (PDK)
Moottori 2 497 cm3, B4 turbo
Teho 257 kW (350 hv) 6 500 r/min
Vääntö 420 Nm / 1 900-4 500 r/min
0-100 km/h 4,6 (4,4/4,2 s (Sport+))
Huippunopeus 285 km/h
EU-kulutus 8,1 (7,3) l/100 km
CO2-päästöt 184 (167) g/km
Hinta alkaen 100 991 € (100 739 €)
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää uudesta 718 Boxsterista:
Tältä näyttää uusi Porsche 718 Boxster – Teknavi paikalla Ranskassa
Edeltäjäänsä huomattavasti nopeampi – tältä näyttää turboahdetun Boxsterin alusta
Video: Hyppää uuden Boxsterin kyytiin – tältä bokserinelonen kuulostaa sisälle