Nelostiellä välillä Kirri–Tikkakoski tehdään liittymäsuunnittelua hyvin erikokoisten ajoneuvon ehdoilla. Liittymien on sovelluttava sekä henkilöautoille että jättirekoille ja muille erikoiskuljetuksille.
Valtatie 4 on yksi Suomen merkittävimmistä raskaan liikenteen väylistä sekä tärkeä erikoiskuljetusreitti. Tämä tarkoittaa, että Nelostien eritasoliittymät on mitoitettava sopiviksi myös lähes 35-metrisille erikoispitkille rekoille eli niin sanotuille HCT-ajoneuvoille.
Kun liittymä on rakennettu, testataan sen toimivuus HCT-ajoneuvolla. Jos liittymä on liian ahdas, sitä avarretaan, mutta ei miten paljon tahansa.
– Jos liittymä mitoitetaan vain rekkojen mukaan, on vaarana se, että henkilöautot ajavat liittymän läpi liian lujaa, hankkeen projektipäällikkö Ari Mäkelä kertoo Väyläviraston tiedotteessa.
Lue myös: Jättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessa
Lue myös: Osaisitko itse ajaa tässä? Kauniaisissa on risteys, jota poliisikin pitää "hieman haastavana"
– Toisaalta, jos liittymä on tiukasti mitoitettu, raskaan liikenteen pitää ajaa siihen hyvin tarkasti. Selvää on, että rekoilla ei kuljeta liittymissä nopeasti, Mäkelä jatkaa.
Millainen liittymä sopii mihinkin?
Kirrin ja Tikkakosken välille rakennetaan yhteensä kuusi eritasoliittymää, joista viisi on jo valmistunut. Kirrin eritasoliittymän uudet ramppijärjestelyt ympäristöineen rakennetaan vuonna 2023.
Liittymätyypin valintaan vaikuttavat erityisesti liikennemäärät.
– Ne kertovat, kuinka paljon liittymässä on liikennettä eri suuntiin, ja onko jokin suunta vilkkaampi kuin muut, eli niin sanottu päävirta, Kirrin ja Tikkakosken liittymiä suunnitellut Jukka Levä A-Insinööreiltä kertoo tiedotteessa.
Yleistyvä pisaraliittymä
Tikkakoskelle rakentunut eritasoliittymä on niin kutsuttu pisaraliittymä, joka on saanut nimensä pisaramaisesta muodostaan. Sitä kutsutaan myös puolikkaaksi liikenneympyräksi, sillä siinä ei ole ympyräajomahdollisuutta.
Artikkeli jatkuu kuvan alla.
Vaikka pisaraliittymät eivät ole vielä kovin yleisiä, voi niihin törmätä jo ympäri Suomea. Niitä myös rakennetaan yhä enemmän. Väyläviraston mukaan pisaraliittymien etuja ovat toimivuus ja turvallisuus.
– Verrattuna perinteiseen tasoristeykseen, pisaraliittymässä kääntymiset ovat mahdollisia ainoastaan oikealle. Pisaraliittymän muoto ja tien geometria auttavatkin kuljettajaa hahmottamaan ajosuunnat niin, että väärään suuntaan kääntyminen on lähes mahdotonta, Väylävirasto kertoi tiedotteessaan pari vuotta sitten.
Pisaraliittymää käytetään ainoastaan niin sanotussa rombisessa eritasoliittymässä, jossa rampit nousevat suoraan ylös risteyssillalle ja siten molemmin puolin siltaa olevien risteysalueiden välimatka on lyhyt.
Lue myös: Jos ratin takana menee sormi suuhun, toimi silloin näin – "Saattavat estää vahingon syntymisen"
Lähde: Väylävirasto