Sata jättirekkaa Suomen teille hyvin nopeassa aikataulussa – tästä tiedät, että ohitettava rekka on PITKÄ
Maanantaina 21. tammikuuta voimaan astuvat lainsäädäntömuutokset mahdollistavat nykyisiä yhdistelmiä pidemmät HCT-rekat yleiseen liikenteeseen. Tähän asti ne ovat liikkuneet poikkeusluvilla.
Nykyisin auton ja puoliperävaunun suurin sallittu yhdistelmäpituus on 16,5 metriä, ja auton ja varsinaisen perävaunun sekä moduuliyhdistelmien suurin sallittu pituus 25,25 metriä.
Jatkossa puoliperävaunuyhdistelmät saavat olla noin 22,5-metrisiä, auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmät noin 31-metrisiä, ja uudet kolminiveliset yhdistelmät jopa 34,5-metrisiä. Suurimmillaan pituuden kasvu on 9 metriä. Pidemmistä yhdistelmistä käytetään yleisesti nimitystä HCT-rekka, mikä tulee englanninkielisestä termistä high capacity transport.
– Uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti.
Varaa riittävästi aikaa ohitukseen
Tavalliselle autoilijalle muutos näkyy maanteillä rekkojen määrän vähentymisenä ja niiden pituuden kasvuna yleisten rahtiyhdistelmien osalta. Kaikki uudet yli 25,25 metriä pitkät yhdistelmät on merkitty selkeästi erottuvalla metrin leveällä ja puoli metriä korkealla PITKÄ-kyltillä ja koko yhdistelmän mittaisilla heijastavilla ääriviivamerkinnöillä. Yhdistelmien suurin sallittu massa säilyy 76 tonnissa.
– Perinteiset tukkirekat ja sorakasettiyhdistelmät eivät muutu mihinkään, koska niihin mahtuu nykyisten mittojen puitteissa suurin sallittu 76 tonnin massan mukainen kuorma, muistuttaa Lahti.
Kuusi metriä pidemmän yhdistelmän ohittaminen 20 km/h:n nopeuserolla kestää tasan yhden sekunnin kauemmin, jolloin vastaantulijoiden kaistalla pitää ajaa 30 metriä pidempi matka. 34,5-metristä ohitettaessa pitää vastaantulijoiden kaistalla ajaa noin 50 metriä pidempään perinteisen 25-metrisen ohittamiseen nähden.
Merkittävästi pidempi yhdistelmä ottaa hieman enemmän aikaa ja tilaa tiukoissa käännöksissä. Etenkin näin talvella, kun osa kaistamerkinnöistä on lumen alla piilossa, pitää jokaisen autoilijan jättää riittävä pelivara vieressä tiukkaa käännöstä tekevään suureen yhdistelmään.
– Autoilijan näkökulmasta pitkän HCT-rekan ohittaminen on kuin ohittaisi normaalin 25-metrisen rekan ja sen perässä roikkuvan henkilöauton yhdellä kertaa. Liikenteessä pitkiä rekkoja on ollut poikkeusluvilla jo runsaasti, ja esimerkiksi yli 30-metrisillä rekoilla on ajettu viimeisen kolmen vuoden aikana 15 miljoonaa kilometriä. Ohituksia ollaan tehty tuhansia ilman merkittäviä ongelmia, painottaa Lahti.
Uusien pidempien yhdistelmien turvallisuus on korkealla tasolla niille asetettujen tiukempien turvavarustevaatimusten ansiosta.
Kattavaa yhteistyötä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kesken
HCT-rekkojen kokeilut ja niihin liittyvä tutkimusta on tehty Suomessa erittäin tiiviissä yhteistyössä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kanssa. Toiminnassa on yhdistetty kuljettajien käytännön kokemukset ja tieteellinen tutkimus tuloksekkaalla tavalla.
– Uskallankin arvata, ettei tule kestämään montaa viikkoa, kun ensimmäiset sata uutta yli 30-metristä on liikenteessä, veikkaa Lahti.
Lähde: Traficom
Uusimmat
-
18:32
IL: Sedu Koskinen otettiin kiinni välikohtauksen jälkeen Helsingin keskustassa
-
18:16
Hyundai-pomolta epävarmuutta herättävä tieto Thierry Neuvillen ongelmista – "Emme tiedä sataprosenttisesti"
-
18:01
Elton Johnin vasta ensi-iltansa saaneen Broadway-musikaalin esittäminen lopetetaan – tästä on kyse
-
17:48
Koulupoliisitoimintaan kaksi miljoonaa – näin rahat käytetään
-
17:33
Sara Soulié järkyttyi aidosti materiaalista, jota hän joutui katsomaan Konflikti-kuvauksissa: "En oikeasti halunnut olla siinä
-
17:24
Kymmeniä onnettomuuksia ja useita kuolonkolareita – täällä ajokeli on nyt haastavin
-
17:23
Suomen tieliikenteessä on koettu useita synkkiä päiviä 2000-luvulla
-
17:22
Rovanperä paljastaa: 16-vuotiaan Kallen kyykyttämä Jonne Halttunen paiskoi pokaaliaan
-
17:20
Pääministeri Orpolta tyly kömmähdys eduskunnassa – "Mä en jaksa"
-
17:15
Muista tämä, jos terästät glögiä alkoholilla!
-
17:01
Iphone, Coca-cola, skuutti: Suomalaiskoulun aakkoslaput puhuttavat – Opetushallitus arvioi
-
16:56
Vaaratilanteita villieläinten kanssa: Ihmiset piirittivät levotonta mustakarhua kännykät ojossa
-
16:55
Lontoossa lentokentän terminaali on avautumassa – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
16:55
JYPin Juuso Vainio vietiin ambulanssilla kentältä – avautuu nyt pelottavasta tapauksesta: "Ei tiennyt, missä maailmassa on"
-
16:52
Kiista sadoista miljardeista venyttää Bakun ilmastokokousta – "Jos hyvin käy, saadaan laiha sopu"
-
16:44
Vartiolaiva Turva matkalla merikaapelin katkeamispaikalle
-
16:29
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, seitsemän kuollut – vastaavaa myrskyä saa etsiä 12 vuoden takaa: MTV seuraa
-
16:00
Kelkkaonnettomuudessa ollut Janne Saarinen päivitti vointiaan: "Olen tosi peloissani"
-
15:49
Jukka Hildénin perhe kohtasi suuren surun: "Lepää rauhassa Mars"
-
15:31
Serbiassa otettiin kiinni ex-ministeri 15 ihmistä tappaneen rautatieasematurman vuoksi
-
Lataa lisää