Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen ennakoi suuria muutoksia autoiluun tulevina vuosikymmeninä. Autoista tulee itseohjautuvia, niiden määrä vähenee ja yhteisomistuksen suosio kasvaa.
– Tämä aiheuttaa myös valtavan sosiaalisen muutoksen yhteiskunnassa, sillä autoilu työllistää kaivoksia, metallitehtaita ja monia muita, Lievonen sanoo tänään illalla nähtävässä MTV:n Uutisextrassa.
Lievonen puhuu hieman kaukaisemmasta tulevaisuudesta, ajasta vuonna 2030 ja sen jälkeen. Pitkien etäisyyksien Suomessa muutos voi olla hitaampi, sillä uudenlaisen autoilukulttuurin läpimurto tapahtuu maailman suurkaupungeissa.
– Suurkaupungeissa 40 prosenttia pinta-alasta on parkkipaikkoja, supermarkettien pihoja ja teitä. Parkkipaikkojen tilalle saadaan asuntoja ihmisille, Lievonen sanoo.
Myllerrys on iso myös öljy-yhtiöille. Neste hakee kasvua meri- ja lentoliikenteestä, kun autoilu vähenee.
Viidennes valitsee jo kalliimpaa dieseliä
Liikenteen päästöjä vähennetään reipasta tahtia myös Suomessa. Tavoitteena on puolittaa päästöt vuoteen 2030 mennessä – ja tämä vähennys on vuoden 2005 tasosta. Keinoina ovat esimerkiksi sähköautot sekä biopolttoaineet.
Neste on siinä mielessä hyvissä asemissa, että yhtiö lähti 2000-luvulla ensimmäisten joukossa kehittämään uusiutuvia polttoaineita. Yhtiön tuloksesta tulee nyt jo puolet uusiutuvasta dieselistä.
Tankkaajalle uusiutuva diesel on 15 senttiä litralta kalliimpaa kuin normaali diesel.
– Olemme testanneet pääkaupunkiseudulla niillä asemilla, joissa on normaali diesel ja uusiutuva diesel, ja 15-20 prosenttia asiakkaista valitsee uusiutuvan.
– Ekologinen kuluttaminen on lisääntynyt viime vuosien aikana erittäin vahvasti, Lievonen sanoo.
Uusiutuvan dieselin yhdestä raaka-aineesta, palmuöljystä, Neste joutui aikoinaan ympäristöjärjestö Greenpeacen hampaisiin. Nyt tilanne on rauhoittunut, sillä palmuöljyn osuus raaka-aineesta on enää noin 20 prosenttia ja Neste pyrkii luopumaan siitä kokonaan.
Uusiutuvia polttoaineita tehdään nyt esimerkiksi teurasjätteistä. Nesteestä on tullut maailman suurin eläinrasvojen ja teollisuuden sivuvirtojen ostaja ja niitä hankitaan ympäri maailmaa.
Vielä pitkään fossiiliset polttoaineet ovat tärkeitä Nesteelle – mutta eivät loputtomiin.
Kysymykseen, löytyykö huoltoasemilta vielä vuonna 2050 fossiilinen bensapumppu, Lievonen hymähtää.
– Voihan jossain vielä olla sellainen, joka tarjoaa bensaa perinneautoille, mutta kyllä ne muuten voivat poistua, hän vastaa.
Lisää Matti Lievosen ajatuksia MTV:n Uutisextrassa tänään lauantaina kello 19.10.