Nesteen teknisten palveluiden päällikön mukaan dieselautojen päästöjä voidaan leikata jopa 90 prosentilla käyttämällä vähäpäästöisiä polttoaineita.
Puhtaan tekniseltä kannalta katsoen polttomoottorin päivät ovat kaikkea muuta kuin luetut, mikäli Nesteen teknisten palveluiden päällikköä Markku Honkasta vähänkin oikein tulkitsee.
– On tyhmää kieltää hyviä teknologioita vain siksi, että siltä tänään tuntuu, hän sanoo viitaten vaalien alla käytyyn keskusteluun polttomoottoreiden kieltämisestä.
Olennaisena Honkanen näkee sen, mitä polttomoottoriin syötetään. Ilmakehää kuormittavien fossiilisten polttoaineiden ohella polttomoottori toimii myös vähäpäästöisillä biopolttoaineilla, hän vertaa.
– Uusiutuvan, vähäpäästöisen polttoaineen avulla dieselauton hiilidioksidipäästöt putoavat 90 prosentilla fossiilisten polttoaineiden päästöihin verrattuna.
Lue myös: Missä välissä tämä tapahtui? Uusimpien dieselautojen typenoksidipäästöt uskomattoman alhaisia – yksi Mersu puhalsi nollat!
Suomi on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteisiin, joiden perusteella Suomen tulee leikata liikennepäästöjen taso puoleen vuoteen 2030 mennessä.
Honkanen muistuttaa, että Suomen teillä liikkuu edelleen 2,6 miljoonaa polttomoottoriautoa. Näistä dieseliä nielee 750 000 ajoneuvoa.
Toisessa vaakakupissa ovat vähäpäästöiset hybridit sekä täyssähköautot. Viime vuoden lopuilla Suomeen oli rekisteröity 2 400 sähköautoa ja 13 000 hybridiä.
Esimerkiksi 60 prosentin päästövähennyksen saavuttamiseksi Sitra arvioi, että sähköautoja pitäisi saada liikenteeseen 700 000 kappaletta ja hybridejä 100 000 kappaletta.
Honkanen lukee peliä niin, että nykymenolla polttomoottori on vankasti kuvioissa vielä 2040-luvulla.
– Suomen autokanta uusiutuu 120 000:nnella vuodessa, joten tavoite edellyttäisi hurjaa muutosta auto- ja rekisteröintipolitiikkaan sekä asiakaskäyttäytymiseen, hän muotoilee.
Ei olekaan yllätys, että hän tarjoaa nopeaksi ratkaisuksi vähäpäästöisiä polttoaineita.
– Vähäpäästöiset polttoaineet ovat avainasia, kun vaikutukset halutaan ulottaa 99 prosenttiin jo nyt liikenteessä oleviin autoihin.
Seuraavilta hallituksilta vaaditaan paljon, jotta uusiutuvien polttoaineiden tuotanto ja kysyntä saadaan ohjattua Honkasen kaavailemaan suuntaan.
Suomessa Nesteen vähäpäästöistä dieseliä saa tällä hetkellä yli 30 kevyen liikenteen asemalta. Lisäksi jakelu toimii reilulla kymmenellä raskaan liikenteen Neste Truck-asemalla.
Biodieselin jakelua ja tuotantoa laajennetaan asteittain, mutta aikataulu on vielä auki.
Maailman mittakaavassa biopolttoaineiden tuotanto on pisara fossiilisten polttoaineiden meressä.
Honkanen painottaa, että ilmastonmuutosta tulee torjua kaikin keinoin. Vähäpäästöiset polttoaineet, sähköautot, liikennejärjestelmän tehostaminen ja kevyen liikenteen edistämisen nousevat esiin hänen puheissaan.
– On valittava oikeat ratkaisut oikeisiin paikkoihin. Kategoriset kiellot ja valinnat hyvän ja pahan väillä eivät tuo optimiratkaisuja, hän sanoo.