Leviääkö sähköautojen päästöistä virheellistä tietoa? – Asiantuntija oikoo: "Kerrataanpa faktat"

Asiantuntija puuttuu keskusteluun, joka on virinnyt Suomessa sähköautoista Euroopan komission julkistaman ilmastopaketin jälkeen.

Energiateollisuuden asiantuntija Tuukka Heikkilä toteaa Twitterissä, että ”Suomessa on levitelty perättömiä väitteitä” sähköautojen päästöistä ja ympäristövaikutuksista. Hän oikoo ”vanhoja myyttejä ja virhekäsityksiä”.

– Kerrataanpa faktat, Heikkilä aloittaa ja huomauttaa, että sähköauton elinkaaripäästöihin vaikuttaa oleellisesti kunkin maan sähköntuotanto.

Heikkilä viittaa Euroopan komission viime vuonna julkaisemaan laajaan selvitykseen, jossa käydään läpi keskeiset käyttövoimat ja vaihtoehtoiset polttoaineet. Suomi yltää henkilöauton käyttövoimien elinkaaripäästöjen EU-vertailussa sähköautoissa jaetulle kolmannelle sijalle Britannian kanssa Ruotsin ja Ranskan jälkeen.

– Suomi on kuvaajassa parhaiden joukossa oikealla siksi, että meillä on hyvin puhdas sähköntuotanto. Viro taas on huonoin. Onneksi Suomi on sähkön nettoviejä Viroon, Heikkilä twiittaa.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Akkusähköauton päästöt olivat Heikkilän mukaan viime vuonna Suomessa 65 prosenttia pienemmät verrattuna bensiiniautoon ja 59 prosenttia pienemmät verrattuna dieselautoon. Hän muistuttaa, että akkujen ja autojen valmistus sekä sähköntuotanto ovat puhdistumassa.

Heikkilän mukaan akkusähkön päästöt vähenevät sekä suhteessa että absoluuttisesti eniten, kun tarkastellaan vuoden 2030 käyttövoimien päästöjä.

Komission julkistaman suunnitelman mukaan Suomeen tavoiteltava päästötaso vuodelle 2030 on reilut kolme hiilidioksidiekvivalenttitonnia henkilöä kohden.

– Bensiini- ja dieselautot haukkaisivat siitä suuren osan. Sen sijaan, jos meillä on yksi akkusähköauto kahta henkilöä kohden, päästöt ovat 0,4 tonnia per capita. Autoilu mahtuisi hiilibudjettiimme.

Tästä syystä biopolttoaineita ei nähdä ratkaisuna

Heikkilän mukaan biopolttoaineita ei nähdä ratkaisuna tieliikenteen päästöihin riittävyyden takia. Jos tuotantopotentiaali on esimerkiksi viisi prosenttia kulutuksesta, loppu on todennäköisesti fossiilisia polttoaineita, hän kuvaa.

Jos bensaa ja dieseliä polttavia autoja saisi jatkossa myydä, suurin osa ajamisesta tapahtuisi fossiilisilla polttoaineilla, eikä merkittävää päästövähennystä tulisi isossa kuvassa.

– On järkevämpää käyttää biopolttoaineet siellä, missä ne voivat korvata suuremman osan fossiilisista. Kuten esimerkiksi pitkän matkan lentoliikenteessä.

Komission laajan selvityksen mukaan akkusähköautojen ympäristövaikutukset ovat pienimmät, Heikkilä huomauttaa.

– Oleellisen tärkeä ero tulee myös käyttötavassa: Siinä missä kaikki polttoaine on kertakäyttöistä, akkumineraalit eivät häviä akusta mihinkään, vaan ne voidaan kierrättää. Tähän on ryhdytty ympäri maailmaa. Myös Suomessa.

Lue myös:

    Uusimmat