Germanwingsin matkustajakoneturman syy on yhä hämärän peitossa.
Koneen tiedetään aloittaneen liu’un alaspäin noin minuutti sen jälkeen, kun ohjaamosta oli tehty rutiiniyhteydenotto lennonjohtoon.
Yksi teorioista on se, että koneen ohjaajat aloittivat jostain syystä hätälaskun, mutta toimet jäivät kesken.
– Yleensä kun hätälasku aloitetaan, niin ensimmäisenä toimenpiteenä on laittaa happinaamarit päälle ja tämän jälkeen määrittää korkeus, johon laskeudutaan. Nyt voisi ajatella, että tämä jälkimmäinen vaihe olisi ainakin jäänyt tekemättä, sanoo ilmailujohtaja Pekka Henttu Trafista MTV Uutisille.
Tänään on kerrottu, että lentäjät olisivat olleet tiedottomassa tilassa, sillä koneen ohjaamossa ei tiettävästi juurikaan keskusteltu ennen törmäystä maahan.
Hentun mukaan myös sellainen tilanne olisi periaatteessa mahdollinen, että matkustajat olisivat tajuissaan, mutta samaan aikaan lentäjät olisivat ohjaamossa tajuttomia painekadon vuoksi. Tällaisia viitteitä oli muun muassa Kreikassa vuonna 2005 sattuneessa turmassa.
– Matkustamon happivarannot ovat kuitenkin erittäin niukat verrattuna siihen, mitä ohjaamossa on happea käytettävissä sen jälkeen, kun happinaamarit on laitettu päähän, sanoo Henttu.
Ohjaamon ovi on nykyään niin sanottu turvaovi, mutta Hentun mukaan koneen muulla henkilökunnalla olisi kuitenkin mahdollisuus päästä ohjaamoon hätätilanteessa ”tietyin menettelyin”.