Presidenttiehdokkaiden näkyvyydessä sosiaalisessa mediassa on suuria eroja. Facebookissa eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kerää Sauli Niinistö. Viimeisten neljän viikon aikana Laura Huhtasaari ja Paavo Väyrynen ovat kuitenkin kirineet kiinni Niinistön etumatkaa sosiaalisessa mediassa.
Sauli Niinistön suosio sosiaalisessa mediassa ylittää selvästi muut presidenttiehdokkaat.
– Hänen näkyvyytensä on ollut 10-kertainen verrattuna seuraavana tulevaan Laura Huhtasaareen. On ollut tämä vauva-uutinen ja syntymäpäivä, jotka keräsivät tosi paljon tykkäyksiä, sanoo sosiaalisen median liikennettä seuraavan EzyInsightsin data-analyytikko Varpu Rantala.
Jaot ja kommentit kertovat sitoutumisesta
Viimeisten neljän viikon aikana eniten Facebook-vuorovaikutusta eli tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja, keräsivät Niinistön ohella Huhtasaari ja Väyrynen. Heihin verrattuna muiden ehdokkaiden näkyvyys sosiaalisessa mediassa oli vaatimatonta.
Ehdokkaiden omilla Facebook-sivuilla kävijät yleensä käyvät tykkäämässä päivityksistä. Huomattavasti harvempi jakaa päivityksiä tai kommentoi niitä. Esimerkiksi yli 90 prosenttia Sauli Niinistön Facebook-vuorovaikutuksesta on tykkäyksiä.
Kommentteja ja jakoja pidetään tykkäyksiä arvokkaampina, koska ne kertovat sitoutumisesta. Facebookin uutisvirrassa kommentit ja jaot tulkitaan vuorovaikutukseksi toisin kuin pelkät tykkäykset.
– Jos pyritään keskustelemaan jostain asiasta, se kertoo enemmän voimakkaammasta sitoutumisesta siihen poliitikon sanomaan, pohtii Rantala.
Väyrynen, Tuula Haatainen ja Huhtasaari keräävät sivuillaan suhteellisesti eniten jakoja ja kommentteja.
Some-kampanjointi tärkeässä roolissa
Haataisen kampanjassa sosiaalisen median näkyvyyttä pidetään tärkeänä.
– Meidän some-strategia on sellainen, että halutaan innostaa ihmisiä toimimaan ja osallistaa ihmisiä. Esimerkiksi kannattajien osallistaminen, sitä tapahtuu erilaisten kilpailujen, mielenkiintoisten postausten ja kuvien kautta. Lisäksi meillä on aktiivisten tukijoiden oma some-ryhmä, jossa ideoidaan vaalityötä ja kampanjaa, kertoo SDP:n viestintäsuunnittelija Iida Vallin.
Vallin uskoo, että tarvetta on niin some-kampanjoinnille kuin perinteiselle vaalikampanjanjoinnille.
– Molemmilla on paikkansa. Varmasti some tavoittaa eri ihmisiä kuin perinteinen kampanjointi. Molemmat tukevat toisiaan ja molemmat ovat tärkeitä jokaisessa vaalikampanjassa.
Some-suosio voi ennakoida vaalimenestystä
Tykkäykset, kommentit ja jaot sosiaalisessa mediassa voidaan tulkita kiinnostukseksi poliitikkoa kohtaan, mutta on eri asia, muuttuuko kiinnostus äänestyspäätökseksi.
– Kyllä tässä näyttää olevan jonkinlaista korrelaatiota sen suhteen, minkälainen some-menestys on ollut ja mitä mielipidemittaukset kertovat, arvioi Varpu Rantala.
Presidentinvaalien ennakkoäänestys päättyy huomenna ja varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina.