Niki Juusela on selostanut Ylellä lukuisia urheilun arvokilpailuja ja useita eri lajeja, mutta automieheksi häntä ei helposti mielletä. Asia on kuitenkin täysin toisin.
38-vuotias Juusela on seurannut moottoriurheilua ja F1-sarjaa koko elämänsä. Kun MTV:n urheilun ohjelmapäällikkö Markus Autero soitti, että Oskari Saarelle tarvitaan seuraaja F1-selostamoon, hän oli välittömästi valmis.
– Olisiko siinä minuutti tai kaksi mennyt, kun sanoin, että totta kai. Ei niinkään kauaa mennyt, että olin älyttömän kiinnostunut. Kysyinkin Markukselta, että mistä hänellä on tieto, että olen formulaniilo, niin kuulemma jossain pesismatsissa olemme nähneet ja asiasta on puhuttu, intoa pursuava Juusela kertoo.
– Olen kyllä "bensalenkkari", olen koko elämäni seurannut moottoriurheilua ja formuloita.
Juuselan isä oli rallikartturi ja hän on itse ajanut lapsena mikroautoilla, motocrossia ja muitakin moottoripyöriä. Nykypäivänä hänellä on kotona viimeisen päälle kotisimulaattori, jolla hän ajaa aktiivisesti. F1 2016 -videopelistä hän on oppinut nykyradat läpikotaisin. Hän uskoo, että on saanut hyvää tuntumaa siitä, miten kuljettajat hakevat jarrupaikkoja eri radoilla ja miten autoja säädetään.
– Teknisen asiantuntijamme Oikarisen Ossin kanssa pystyn sitten katsomaan korreloiko se tosielämään.
– E-urheilukisoissa en välttämättä pärjäisi, tai vaikea sanoa. Parhaiten minulta menee Montrealin rata jostain syystä. Se on perinteisiä ratoja ja 90-luvun alusta asti on sitä tahkottu. Se on rata, jolla tulee pärjättyä ja yksi suosikkiradoista.
Montrealin legendaarinen Wall of Champions on romuttanut Juuselankin videopelikisat muutamaan otteeseen. Taktiikka on kuitenkin selvä.
– Kyllä se on syönyt. Siinä on helppo ahnehtia, mutta pitää ottaa vähän erilainen tulokulma, vähän enemmän kuin Lewis Hamilton eikä kuin Nico Rosberg. Ei saa mennä kanttareiden päältä vahvasti, vaan pehmeillä kulmilla siihen.
F1-autojen kokemus ei jää pelkästään videopelien varaan. Juusela on ajanut pikkuformuloillakin, mutta viime kesänä täyttyi yksi unelma.
– Pääsin Alastarossa kokeilemaan vuoden 2007 Williamsia. Se oli ihan uskomaton kokemus. Voisin hylätä kaikki simulaattorit ja muut kokemukset, jos pääsisi vain sitä tekemään.
”Harvalukuiseen joukkoon”
Juusela on innoissaan siitä, että hän pääsee harvalukuiseen F1-selostajien kastiin. MTV:n kanavilla yli 30 vuoden aikana kisoja ovat selostaneet Matti Kyllönen, Tomi Tuominen ja Oskari Saari. Juusela arvostaa jokaista, mutta haluaa kunnianhimoisesti olla vielä parempi.
– Se tästä tekee vielä koukuttavampaa, kun joukko on niin pieni. Kun on kasvanut F1:n parissa ja muistaa Kyllösen hehkutukset, on ajatellut, että jos ei pääse ajamaan, niin kyllä tuota selostustouhua olisi aika kiva tehdä. On täysin poikkeuksellista, että ylipäänsä pääsee tämän lajin pariin, hän hehkuttaa.
Historiassa tuntuu menevän niin, että tarvitaan uusi selostaja, jotta saadaan myös uusi suomalainen kisavoittaja. Keke Rosbergin ensimmäistä voittoa vuonna 1982 ei suorana Suomessa nähty. Mika Häkkisen avausvoiton selosti Kyllönen, Kimi Räikkösen ensimmäisen Tuominen ja Heikki Kovalaisen ykkössijaa pääsi hehkuttamaan Saari. Ensi kaudella on paikka Juuselalle ja Mercedekselle siirtyneellä Valtteri Bottaksella.
– Jes. Tulee ihan vesi kielelle, Juusela innostuu ajatuksesta.
– Olen varma, että Mercedeksen tilanne ei muutu, eivät he pysty tyrimään hommaa niin, etteivät he olisi kärjessä ensi kaudellakin. Red Bull on ihan yhtä kova, he nousivat viime kaudella Ferrarin ohi. Sen takia Ferrari tulee olemaan mielenkiintoisin juttu, millaisen auton Kimi ja Sebastian Vettel saavat alleen, hän spekuloi tulevaa kautta.
Seitsemien olympialaisten, kahden jalkapallon MM-finaalin ja useiden muiden arvokisahuipennusten selostaja on tottunut saamaan palautetta. F1-katsojat ovat kriittisiä, mutta se ei pelota.
– Olen täysin varma, että tästä tulee hyvä juttu. Ehkä skeptikot saavat yllättyä, että sitä moottoriurheilutietämystä onkin.
– Se tässä juuri on, että on helppo ammentaa, kun on ollut lapsenomainen innostus lajiin ja fanipoikana on elänyt koko elämän. Nyt pääsee jalostamaan sen ammattitaitoon, mitä aiemmista kokemuksista on tullut. Siinä on hyvä pohja.
F1-kausi alkaa MTV:n kanavilla maaliskuun lopussa Melbournessa.