Vaikkei Nokialta nähty tai odotettu Mobile World Congress -messuille uusia matkapuhelimia, ei yhtiö malttanut jättää tilaisuutta käyttämättä. Nokia esitteli omassa demopisteessään uutta OZO-kameraansa. Kyse on Nokian Tampereen yksikössä kehitetystä virtuaalitodellisuuskamerasta, jonka kahdeksan eri linssiä kuvaavat materiaalia esimerkiksi VR-laseilla katsottavaksi. Tulevaisuudessa esimerkiksi jalkapallo-ottelu voitaisiin kuvata OZO-kameralla ja katsojat voisivat tarkkailla kenttää reaaliajassa kotisohvaltaan käsin.
Kuten käyttötarkoituksesta voi päätellä, ei itse kameraa ole suunniteltu kuluttajatuotteeksi, vaan markkinoinnin on tarkoitus keskittyä suurille mediayhtiöille sisällöntuotannon välineeksi. Tämä näkyy myös OZO:n hinnassa, joka Nokian viimeisimmän lausunnon mukaan tulee asettumaan noin 60 000 dollariin.
– Asiakkaamme tulevat olemaan ennen kaikkea tuotantoyhtiöitä, TV-yhtiöitä ja erilaisia viihdeteollisuuden yrityksiä, kommentoi Nokian edustaja mobil.se:lle Mobile World Congressin demopisteellä.
Tänä vuonna julkaistava OZO on Nokian ensimmäinen projekti virtuaalitodellisuuden parissaja samalla myös yksi harvoista matkapuhelinliiketoiminnan myynnin jälkeen julkistetuist auusista tuotteista. OZO:n rinnalla ainoa merkittävämpi tuotejulkistus on ollut vuonna 2014 esitelty Nokia N1 -tabletti, jonka myynnin laajentumisesta Suomeen ei vieläkään ole tietoa.