Nokia-älypuhelimia kehittävä ja myyvä suomalainen HMD Global on kertonut vuoden 2017 tuloksestaan. Samalla HMD Global kertoi nostaneensa 100 miljoonaa dollaria uutta rahoitusta.
Uudella rahoituksella kasvatetaan HMD Globalin mukaan sen liiketoimintaa ja rahoitetaan yrityksen kasvua sen toisena toimintavuonna. Rahoituskierrosta johti Genevessä sijaitseva Ginko Adventures, joka on osa Alpha Ginko Ltd:tä, ja kierrokseen osallistuivat DMJ Asia Investment Opportunity Limited ja FIH Mobile Ltd:n tytäryhtiö Wonderful Stars Pte. Ltd. FIH Mobile on Foxconn-ryhmään kuuluva tytäryhtiö, joka vastaa myös Nokia-puhelinten kokoonpanosta ja jakelusta.
Rahoituskierroksen myötä HMD:n markkina-arvo ylittää nyt miljardi dollaria.
Viime vuosi oli HMD Globalin ensimmäinen varsinainen täyden toiminnan vuosi. HMD Global myi viime vuonna yli 70 miljoonaa Nokia-perus- ja älypuhelinta, laajensi toimintaansa yli 80 maahan, ja sen puhelimia otettiin käyttöön 170 maassa. Nokia-puhelimia myydään nyt maailmalla yli 250 000 myyntipisteessä, ja yli 600 puhelinten jälleenmyyjää on ottanut uudet Nokia-puhelimet valikoimiinsa.
Vuonna 2017 HMD Globalin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa ja tilikauden tappio oli 65 miljoonaa euroa. Aiemmalta vuoden 2016 ensimmäiseltä tynkätilikaudeltaan HMD Global 13,5 miljoonan euron liikevaihdon ja 7,7 miljoonan euron tappion.
Tappiot eivät ole yllättäviä, sillä toimintaa aloittaessa täytyy tehtävien investointien lisäksi panostaa etupainotteisesti kaikille liiketoiminnan alueille.
Kansainvälisesti HMD Global aloitti ensimmäisten älypuhelintensa toimitukset vuoden 2017 toisella neljänneksellä alkuvuonna Kiinassa myyntiin tuodun Nokia 6:n vanavedessä. Sittemmin tuotevalikoimaa on kasvatettu laajasti eri hintapisteisiin. Seuraavan kerran HMD Globalilta odotetaan julkistuksia 29. toukokuuta Moskovassa järjestettävässä tilaisuudessa.
Uuden rahoituksen turvin HMD Global tulee ilmoituksensa mukaan tekemään strategisia sijoituksia, jotka mahdollistavat sen liiketoiminnan nopean kasvun. Yritys suunnittelee kasvattavansa voimakkaasti Nokia-älypuhelinvalikoimaansa ja kaksinkertaistavansa myyntikanavansa koon strategisesti merkittävillä markkinoilla vuoden 2018 aikana. Samaan aikaan yhtiö kehittää innovaatioita kuluttajille eniten lisäarvoa tuovilla alueilla.
“On hienoa, että saamme uusia sijoittajia mukaan kirjoittamaan Nokia-puhelinten tarinan seuraavaa lukua. Tavoitteemme on tuoda jatkossakin markkinoille hienoja älypuhelimia, jotka ilahduttavat fanejamme ympäri maailman. Pidämme kiinni suomalaisista juuristamme ja niistä asioista, joista Nokia-brändi on aina ollut tunnettu. Tavoitteenamme on olla yksi johtavista tekijöistä älypuhelinmarkkinoilla globaalisti, ja tähänastinen menestys vahvistaa luottamustamme siitä, että jatkamme kasvu-uralla vuonna 2018 ja siitä eteenpäin”, HMD Globalin toimitusjohtaja Florian Seiche sanoo.
“Olemme ylpeitä onnistuneesta rahoituskierroksesta ja mahdollisuudesta edistää Nokia-puhelinten seuraavaa vaihetta. Henkilökohtaisesti myös aiemmasta Nokia-taustastani johtuen pidän tätä uutta vaihetta hyvin innostavana”, Ginko Venturesin toimitusjohtaja ja perustaja sekä HMD Globalin hallituksen jäsen, Nokian hankintajohtajana matkapuhelinten suuruuden vuosina toiminut Jean-Francois Baril sanoo. ”Juuriltaan suomalainen HMD on valinnut strategian, joka hyödyntää ketterällä tavalla globaalien kumppanien voimaa erittäin nopeassa kasvussaan.”
Yksi HMD:n keskeisistä tavoitteista on tuoda seuraava käyttäjäsukupolvi Nokia-puhelinten piiriin. Tällä hetkellä kaksi kolmasosaa Nokia-puhelimia ostavista kuluttajista on alle 35-vuotiaita, ja neljä viidestä kuluttajasta suosittelee Nokia-älypuhelimia ystävilleen ja perheenjäsenilleen. HMD:n Nokia-puhelinten verkkosivuilla on käynyt yli 150 miljoonaa vierailijaa tammikuun 2017 jälkeen.