Suomalainen HMD Global nousi alkuvuonna maailman markkinakakkoseksi Nokian peruspuhelimillaan. Maailman ykkösenä on Reliance Jio -operaattori, joka myy omaa JioPhone-peruspuhelintaan edullisesti liittymäsopimusta vastaan.
Luvut käyvät ilmi Counterpoint Researchin tutkimuksesta.
Katso yllä olevalta videolta, millainen on HMD Globalin lanseeraama uusi Nokian banaanipuhelin!
Reliance Jio hallitsi alkuvuonna markkinoista 15 prosenttia, kun HDM Global tuli tiukasti kakkosena 14 prosentilla.
Peruspuhelimia HMD Global toimitti 19,2 miljoonaa alkuvuoden aikana. HMD Globalin myydyin puhelin ei ollut kuitenkaan suosittu ja uusittu Nokia 3310, joka teki paluun vuosi sitten, vaan Nokia 105 -malli.
Kolmantena peruspuhelinten kilpailussa on Itel 13 prosentilla, ja sitä seuraavat Samsung ja Tecno kuudella prosentilla.
Peruspuhelinmarkkinat edelleen merkittävät
Peruspuhelinten markkinat kasvoivat alkuvuonna jo 38 prosenttia aiemmasta, juuri pääasiassa Reliancen JioPhonen ja HMD Globalin Nokia-puhelinten ansiosta. Intian osuus koko peruspuhelinmarkkinoista on merkittävin, sillä se kattaa nyt jo 43 prosenttia.
Peruspuhelimia myydään maailmassa edelleen noin puoli miljardia kappaletta vuodessa. Noin kaksi miljardia ihmistä suosii peruspuhelimia maailmanlaajuisesti. Peruspuhelimien etuja älypuhelimiin verrattuna ovat esimerkiksi helppous, pitkä akunkesto ja halvempi hinta.
Counterpoint Researchin mukaan peruspuhelintenmarkkinat ovat edelleen täynnä mahdollisuuksia, joita ei olla hyödynnetty alalla loppuun asti.
HMD Global hankki Nokia-puhelinten liiketoiminnan Microsoftilta. Viime vuosi oli HMD Globalin ensimmäinen täysi toimintavuosi, ja sen liikevaihto ylsi 1,8 miljardiin euroon. Tilikauden tappio oli 65 miljoonaa euroa.
Lähde: Counterpoint Research