Muistatko tämän Teknavi-herkun? Teknavin tablet- ja verkkolehdessä julkaistiin aikanaan tarina mainiosta Saabiin rakennetusta saunasta. Saabastu eli Saunaab syntyi vuonna 2002 Ranskaan. Suomalainen Magnus Björk, saabisti, oli hankkinut talliinsa pari ruotsalaista liikaa.
Tilan ahtaus ja jatkuva saunan kaipuu johtivat loogiseen päätelmään muuntaa Ysisatanen löylyhuoneeksi. Virallinen kehitystyö sujui nopeasti. Kehitysprosessia nopeutti se, ettei auton tarvinnut liikkua: törmäystestit voitiin sivuuttaa.
Sisustan verhoiluun käytettiin aitoa puulistaa. Lattia tehtiin perinnetöitä kunnioittaen lankuista. Laatuvaikutelmaan ja käyttömukavuuteen panostettiin, kaikki puupinnat hiottiin sileiksi. Alkuperäismallin viisiovisuudesta jouduttiin luopumaan. Kaksi ovea aukeaa yhä: etumatkustajan ovi ja takaluukku. Kaikki ikkunat säilytettiin: panoraamasaunat ovat muotia edelleen.
Galleria
Kiukaan valintaan käytettiin aikaa – onhan kyseessä Saunaabin sydän. Tarkkojen laskelmien jälkeen ongelmakohdat olivat selvillä. Puulämmitteinen kiuas olisi ollut liian korkeaa, kiukaaseen kun piti mahtua riittävästi kiviä – ja tuulilasiin piti jäädä riittävästi etäisyyttä, jottei se halkeaisi mahdollisesti liian kuumiksi nousevissa löylyissä. Siksi Saabastu käy kaasulla.
Ensitesteissä sauna lämpesi heti. Kunnon löylyt irtosivat jo reilun vartin kiihdytyksellä. Tärkeintä on pitää yllä riittävän kuumaa liekkiä, jottei lämpö karkaa ja jotteivat saunojat kärsi mahdollisesta hiilidioksin ylijäämästä. Magnuksen pihalta aukeava maisema ei häpeä suomalaiselle mökkinäkymälle, mutta järvi puuttuu. Näkösuoja naapuritonteille on vajaavainen.
Projektin isä ja tekninen johtaja, Magnus Björk, on ollut tyytyväinen Saab 900 Bastu Editioniin, vaikka sen käyttö onkin nykyisin vähentynyt. Lukuisat auton innovaatioista – esim. grillin asentaminen konehuoneeseen saunamakkaroita varten – ovat keränneet kehuja maailmalla. Saabastu on myös mobiilisauna, se siirtyy kärryllä toiseen paikkaan tarvittaessa nopeastikin.