Vein uskollisen Skoda Superb -farmarini 30 000 kilometrin määräaikaishuoltoon tänään.
Maakuntamatkailullisesti kiinnostavan ajomatkan päässä sijainnut huoltofirma Luigin paja tarjosi erittäin positiivisen yllätyksen, kun selvisi millaisen sijaisauton saan huollon ajaksi. (Firman löysin autopajoja kilpailuttavan nettipalvelun kautta, jos joku kiinnostui.)
Unohtakaa ne mainstream-merkkien pikkuautot, joita keskimäärin jokainen autonhuoltofirma jakaa huollon sijaisautoinaan. Vanha kunnon 20-vuotias E-Mersu, (nykystandardein) ylimielisellä moottorilla, kaikki herkut ja vähäsen kukkivaa peltiä – niistä on kunnon sijaisauto tehty!
Mieleeni tuli välittömästi “Like a Boss”-nettimeemit, kun näin Hänet ja kuvittelin itseni puikkoihin. Tämä matami on tullut tehdaslinjastolta ulos vuonna 1996, ja on varustettu uhkealla 4,2-litraisella V8-moottorilla automaattilaatikon kera, tietenkin.
Kuuntele Mersun ääninäyte tästä:
Ääni
On kattoluukkua, vaaleata sisustaa ja ylisuuri jälkiasenteinen subwoofer takapaksissa, tietenkin! Väri ei voisi olla osuvampi: kuninkaallisen vihreä. Kirsikkana kermakakun päällä ovat aito, oikea Mersun logokoriste keulalla (uudemmista autoista kielletty) ja härskit mainosteippaukset auton ympärillä.
Bensapumpussa saattaa kuulemma olla vähän vikaa, ja on Hän kerran valoihin sammunutkin.
Voi hyvät hykkyrät, kuinka iloisena sitä voi jättääkään autonsa huollettavaksi!
Mersun ajotuntuma ei jätä kylmäksi. Kaasussa on nelinkertainen määrä polkaisuvaraa verrattuna tshekittäreni vuosimallin 2014 kaasupolkimeen, ohjaus on todella tunnoton, mutta ah siellä moottorissa on ääntä ja voimaa. Jarrut pelaavat mainiosti – yksi silmille tullut stop-merkkiristeys testasi pitävyyden hienosti. Mittaristossa palaa varoitusvalo, joka herjailee ESP-viasta – ei mitenkään epätavallista tämänikäiselle ladylle.
Enkä minäkään yllätykseltä säästynyt: "Mese" piiputti kesken ajon, onneksi parkkipaikalla – mittareissa tällä kertaa akkua pilkkaava teksti. Uudelleenkäynnistys auttoi, totta kai.
Ajofiilistä voi kuvailla näin: mieti mukavinta sohvaa, jossa olet koskaan istunut. Ajattele sen eteen ratti ja taakse “neljäpilkkukakkonen”, 275-hevosvoimainen vapaastihengittävä V8-moottori. Jarruilla ei ole niin väliä. Jos huoli painaa, nojaa sohvaan, tallaa lusikka lattiaan ja vaihda maisemaa. Avaa vaikka kattoluukku, laita käsi ulos ja nauti.
Ei millään pahalla, Skodaseni, mutta tämän jälkeen tunnut varmasti valjulta kuin rasvaton maito.