Norjassa ajetaan eteenpäin villiä hanketta "kelluvasta tunnelista". Uudenlainen vedenalainen autoputki olisi ensimmäinen laatuaan maailmassa.
Norjan valtion suunnittelema autotunneli sijaitsisi maan länsirannikkoa pitkin kulkevan, noin 1100 kilometriä pitkän reitin varrella. Kelluvan tunnelin konsepti ei ole uusi, mutta sen suunnittelu on nyt täydessä vauhdissa laajan valtatiehankkeen tiimoilta.
Nykyisellään noin 21 tuntia kestävä matka eteläisestä Kristiansandin kaupungista pohjoisempana sijaitsevaan Trondheimiin on vaivalloinen.
Reitin aikana täytyy nousta autolla lautan kyytiin jopa seitsemän kertaa eri vesistöjen ylitysten takia. Lisäksi vaihtelevat ja ankarat sääolosuhteet aiheuttavat toisinaan teiden sulkemisia ja viivästyksiä lauttaliikenteessä.
E39-tielle suunniteltu vedenalainen tienpätkä sekä sen lisäksi kaavaillut lukuisat uudet sillat eliminoisivat hitaat lauttamatkat. Tavoiteaika reitille olisi uusien ratkaisujen avulla liki puolet lyhyempi: 11 tuntia. Reitti myös lyhenisi pituudeltaan noin 50 kilometrillä.
"Kelluva autoputki" kulkisi laivojen ulottumattomissa
Autoputki kulkisi noin 20–50 metrin syvyydessä, jossa se olisi pinnalla kulkevan laivaliikenteen ulottumattomissa, mutta ei altistuisi kovalle vedenpaineelle.
Betonista valmistettu autoputki kelluisi periaatteessa veden alla, mutta sen tasapainottaminen vaatisi ankkurointia merenpohjaan kaapelien avulla tai noin 250 metrin välein pinnalla kelluvia ponttooneja.
Norjalaisille vedenalaiset maantietunnelit ovat tuttuja, mutta veteen upotettu kelluva putki olisi valmistuessaan ensimmäinen laatuaan koko maailmassa.
Norjan tiehallinto Statens vegvesen uskoo kyseisen tunnelin olevan paras ratkaisu syviin ja erityisen leveisiin vuonoihin, joissa sääolosuhteet tekisivät sillasta tai muusta ylitysratkaisusta liian vaarallisen, ja merenpohja olisi liian syvällä sen ali louhitulle tunnelille.
Tunnelissakin on omat riskinsä. Tulipalo tai räjähdys vedenalaisessa tunnelissa voi saada aikaan pahaa jälkeä. Vuonot ovat myös Norjan laivaston sukellusveneiden harjoituskenttää, joten yhteentörmäys putken kanssa ei myöskään olisi pois suljettu painajaisskenaario.
Katso esittelyvideo Norjan kelluvasta autotunnelista (juttu jatkuu videon jälkeen):
Tieuudistuksen hintalappu hipoo pilviä
Norjan hallitus on asettanut tavoitteeksi saada teitä, tunneleita ja siltoja käsittävä laaja valtatiehanke valmiiksi vuoteen 2050 mennessä.
Toistaiseksi vasta kymmenesosa projektista on saatu valmiiksi. Suunnitellun "kelluvan tunnelin" lisäksi tieosuudelle tulee myös ennätyspitkä, lähes 27 kilometrin pituinen merenpohjaan louhittu tunneli.
Hankkeen urakoitsijana toimivan tielaitoksen mukaan kyseessä on Norjan suurin tieinfraan littyvä projekti, mutta myös maailmanlaajuisesti suurimpien tiehankkeiden joukossa. Myös hintalappu huimaa päätä, sillä hankkeen kokonaiskustannusten on arvioitu nousevan 35 miljardiin euroon.
E39-tie kulkee kuuden maakunnan läpi ja sen varrella ovat lähdön ja määränpään lisäksi Stavangerin, Bergenin, Ålesundin ja Molden kaupungit.
Norjan länsirannikolla tuotetaan suuri osa maan vientituotteista, joten tiehankkeen uumoillaan tuovan nostetta maan taloudelle. Samalla sen uskotaan luovan reitin varrelle uutta asumista ja parantavan kulkuyhteyksiä entisestään. E39 jatkuu Tanskaan, joten yhteydet paranisivat samalla etelämmäs Eurooppaan.
Mitä tulee hankkeeseen sisältyvään futuristiseen kelluvaan autotunneliin, Norjan mukaan myös muissa maissa tutkitaan samankaltaisia ratkaisuja. Nähtäväksi jää, kuka pääsee esittelemään konkreettisia tuloksia ensimmäisenä.