Nostalgiset kuvat laivalegendoista: Miten kävi Viking Isabellan, Cinderellan, Georg Otsin ja muiden?

Silja Festival historian havinaa
Helsingin Olympiaterminaali ruuhkautui kesäaamuna vuonna 1993 väestä, joka halusi mukaan Silja Festivalin ensimmäiselle matkalle tallinnaan. Sama väkijoukko aiheutti ruuhkaa myös Helsingin keskustassa. Pahaksi onneksi tuona päivänä myös terminaalin atk-systeemi petti, ja laiva pääsi matkaan tunnin myöhässä.Lehtikuva
Julkaistu 23.11.2016 05:59

MTV UUTISET

Kaikki muistavat Silja Linen ja Viking Linen legendaariset laivat, mutta missä muun muassa Viking Isabella ja Cinderella sekä Georg Ots ovat nyt? MTV Uutiset keräsi nostalgisen kuvakoosteen.

Siljan "ysärihitti" Europa palaa uudistuneena merelle Helsingin ja Tallinnan välille kolmen viikon päästä. Laiva aloittaa liikennöinnin 12.12. täysremontin jälkeen. Tarkemmin Europan vaiheista voit lukea täältä.

Silja Europa, sisätilojen remppa marraskuu 2016 1Teatteri Europa toimi patjavarastona remontoidulla Silja Europalla. Kuva Tiina Vahtera.

Tallinnan-liikennöintiä vuonna 1993 aloittaessaan suuren väkijoukon kannelleen vetänyt Silja Festival seilaa nykyään nimellä Mega Andrea Corsica Ferries -yhtiölle. Se asetti aluksen viime vuonna reitille Livorno–Golfo Aranci.

Festival historiaVaikea jäätilanne hidasti matkustaja- ja rahtiliikennettä Suomenlahdella vuonna 1996. Kuvassa Silja Festival puskemassa jäissä Tallinnan ja Helsingin välillä.Lehtikuva

Virolaisen laulajan Georg Otsin mukaan nimetty ja reippaasta meiningistään tunnettu matkustaja-autolautta liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä vuosina 1980–2000 aluksi Neuvostoliiton lipun alla ja myöhemmin Venäjän. Kesäkuussa 2014 Viron yleisradioyhtiö kertoi, että Georg Otsin vuokrannut kiinalaistaho olisi romuttanut sen laittomasti.

Ots ja FinlandiaHelsingin Eteläsatama vuonna 1981. Takana vasemmalla Neuvostoliittoon liikennöivä ESCO:n ( Estonian Shipping Company) M/S Georg Ots, jonka takana Silja Linen M/S Finlandia. Se ja Punakylkinen Viking Linen M/S Song liikennöivät Tukholmaan. Edessä Hampuriin liikennöivä M/S Finnjet.Lehtikuva

Silja Linen Finlandia liikennöi nykyään nimellä Princess Maria St. Peter Linelle. Princess Maria alkoi liikennöidä Pietarin ja Helsingin välillä huhtikuussa 2010.

Sally AlbtarossSally Albatross Katajanokan terminaalissa vuonna 1993.Lehtikuva

Nykyään Kyproksella nimellä Celestyal Crystal seilaava alus on aiemmin tunnettu muun muassa Siljan Sally Albatrossina ja Silja Operana. Nykyään sen omistaa Louis Cruise Lines. Siljan omistuksessa se risteili Helsingistä Pietariin, Riikaan, Tallinnaan ja Visbyhyn sekä Tukholmasta Tallinnaan.

Jo vuonna 1989 liikennöintinsä aloittanut Viking Cinderella seilaa merellä edelleen, mutta nykyään nimi on pelkkä Cinderella. Alus oli valmistumisaikanaan maailman suurin autolautta. Nykyään se kulkee reittiä Tukholma–Maarianhamina.

Cinderella urheilijatVuoden urheilija -risteilyllä vuonna 1996 Cinderellalla painija Marko Asell ja uimari Jani Sievinen sekä Tuuli Matinsalo kannattelivat vuoden urheilijaa Heli Rantasta.Lehtikuva

Viking Linen Isabella muistetaan muun muassa siitä, että se oli yksi Viking Linen laivoista, joilla Army ja Danny vetivät lavashow-numeroaan. Isabellalla kuvattiin myös Jukka-Pekka Palon juontamaa Megavisaa vuosina 1991–1995. Isabella myytiin Tallinkille vuonna 2013, ja nykyään se liikennöi Tukholman ja Riikan välillä nimellä Isabelle.

Viking Isabella DannyArmia ja Dannya haastateltiin Isabella-laivalla elokuussa vuonna 1990. Kaksikolla oli oma show Viking Linen aluksilla.Lehtikuva

Viking Song -nimellä aloittanut autolautta on nykyään nimeltän Regina Baltica. Sittemmin alus myytiin Tallinkille. 2010-luvulla laivaa on vuokrattu ja se on toiminut muun muassa kelluvana hotellina.

Viking Song 1Viking Songin buffet vuonna 1981.Lehtikuva

Viking Song 2Viking Songilla tanssittiin vuonna 1981.Lehtikuva

Viking Song 3Ihmiset tekivät paljon alkoholiostoksia laivalla myös vuonna 1981. Kuvassa Viking Songin alkoholimyymälä.Lehtikuva

Silja Line Wasa Queen 2001Lehtikuva

Silja Linen vuonna 1976 valmistunut Wasa Queen matkasi Genovaan vuonna 2001 G8-teollisuusmaiden huippukokouksen laivahotelliksi. Laiva seisoi pitkään myynnissä. Lopulta se romutettiin Intiassa vuonna 2013.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa