Tämä alus korvaa syksynä karille ajaneen Viking Amorellan

LKS 20210126 Viking Linen päivämäärätön handout-kuva varustamon uudesta aluksesta Viking Glorysta, ladattu Viking Linen sivuilta 26. tammikuuta 2021.
Handout
Julkaistu 04.05.2021 14:37
Toimittajan kuva
Jukka Auramies

jukka.auramies@mtv.fi

@Auramies

Viking Line on esitellyt uuden Viking Glory -aluksensa, joka aloittaa liikennöinnin vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä. Alus korvaa pitkään palvelleen Viking Amorellan, joka ajoi viime syksynä karille.

Viking Glory tulee purjehtimaan Suomen lipun alla, yhtiö tiedottaa. Laivaston seitsemästä aluksesta viisi purjehtii tällä hetkellä Suomen lipun alla. Uuden aluksen työvoimaa hankitaan aluksi muilta Viking Linen aluksilta.

– Koska tarkoituksena on, että Viking Gloryn toimittaminen ei johda irtisanomisiin, on luonnollista jatkaa Suomen lipun alla. Tämä päätös osoittaa luottamustamme suomalaisen merenkulkupolitiikan jatkuvuuteen, siten että toimintaedellytyksemme säilyvät, emmekä joudu arvioimaan uudelleen päätöstä alusten lipuista, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

LKS 20210126 Viking Linen päivämäärätön handout-kuva varustamon uudesta aluksesta Viking Glorysta, ladattu Viking Linen sivuilta 26. tammikuuta 2021.

Viking Linen päivämäärätön handout-kuva varustamon uudesta aluksesta Viking Glorysta, ladattu Viking Linen sivuilta 26. tammikuuta 2021. Glory laskettiin tammikuussa vesille XSI:n telakalla Kiinan Xiamenissa. 

Yhtiö kuvailee Glorya yhdeksi maailman energiatehokkaimmista aluksista. Se kuluttaa 10 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin yhtiön toistaiseksi ympäristöystävällisin alus Viking Grace.

Faktoja Viking Glorysta:

  • Toimitetaan vuoden 2021 lopussa
  • Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä
  • Matkustajakapasiteetti 2 800
  • 922 hyttiä
  • Miehistöä noin 150 + 150 henkeä
  • Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia
  • Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
  • Jääluokka 1 A Super
  • Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)

Lue myös: Viking Amorellan pohjakosketuksen syyksi varmistui tekninen vika

Viking Line vie jo toisen karille ajaneen aluksensa korjattavaksi Naantaliin

Nyt puhuu Amorellan hinannut ja roistoksi leimattu meripelastusyhtiö: "Saimme merirosvon roolin, vaikka olemme pelastajia"

"Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon" – Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja näyttää, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille

Tuoreimmat aiheesta

Talous