Nuohouksen hinta ja paloturvallisuus säilynevät ennallaan ainakin tiheästi asutetuilla alueilla.
Omakotitaloissa kerran vuodessa käyvän vieraan, nuohoojan, ei jatkossa tarvitse olla sama vanha tuttu.
Nuohous vapautuu kilpailulle kaikkialle Suomessa, kun viimeisetkin piirinuohoussopimukset lakkaavat kesäkuun lopussa.
– Nuohooja ei toimi enää alueellaan yksinoikeudella. Tämä lisää kilpailua yrittäjien kesken ja sen toivotaan hyödyttävän myös kuluttajaa, sanoo sisäministeriön yli-insinööri Jaana Rajakko.
LUE LISÄÄ: Piirinuohous päättyy Suomessa – uudistus ei vaikuttane hintaan tai laatuun, mutta lisännee alalle pesiytyneitä ikäviä ilmiöitä
Piirinuohousjärjestelmässä pelastuslaitokset kilpailuttivat ja valitsivat yksinoikeudella tietyllä alueella toimivan nuohoojan ja määräsivät hinnan. Jatkossa nuohousyrittäjät tarjoavat palvelujaan suoraan asiakkaille ja hinnat määräytyvät markkinoilla.
– Hintasääntelyn päättyessä nuohouksen hinta on syytä selvittää ennen sopimista, ettei tule yllätyksiä, Rajakko huomauttaa.
Tietoa vapaan kilpailun seurauksista voi hakea esimerkiksi Etelä-Karjalasta tai Itä-Uudeltamaalta. Ne siirtyivät vapaaseen kilpailuun jo muita alueita aiemmin.
– Pelastuslaitoksilta saatu yleinen kokemus on, että kilpailulle vapautuneen nuohouksen hinta on seurannut piirinuohouksen hintatasoa, Rajakko sanoo.
Rajakon mukaan yhden hormin ja tulisijan nuohous on kustantanut keskimäärin hieman alle 50 euroa.
Sisäministeriön mukaan Etelä-Karjalassa nuohouspalveluiden järjestämistavalla ei ole havaittu olleen vaikutusta paloturvallisuuteen.
"Palvelua ei ole aina saatavilla"
Sisäministeriö toteaa verkkosivuillaan vapaan kilpailun mahdollistavan palveluiden paremman saatavuuden. Omakotiliiton mukaan kokemukset eivät ole näin ruusuisia harvaan asutuilla alueilla.
– Sellaista palautetta olemme saaneet, että palvelua ei ole aina saatavilla tai sitten on laskutettu kilometrikorvauksia kovemmallakin kädellä, liiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen sanoo.
Huolet vaikuttavat osin samoilta kuin Suomessa toteutetussa taksiuudistuksessa. Samalla kun kilpailu voisi koitua ystävälliseksi kuluttajan lompakolle, voivat nuohoojat keskittyä sinne, missä savupiippuja on paljon.
– Se on kylmä fakta, että tällä järjestelmällä harvaan asutut alueet ovat eri asemassa taajama-alueisiin verrattuna, sanoo Nuohousalan Keskusliiton puheenjohtaja Tapio Lehtimäki.
Kaupustelusta paljon valituksia
Ovensuissa ja puhelimitse kaupustelluista remonttisopimuksista on viime vuosina saapunut Omakotiliittoon erityisen paljon valituksia.
Savolaisen mukaan esimerkistä käy ikäihminen, jolle kaupataan kallis savupiippuremontti. Virallisen nuohoojan tullessa paikalle ilmenee, ettei remonttia olisi tarvittu tai sen olisi pitänyt olla huomattavasti halvempi.
– Tämä ei siis ole nuohoukseen liittyvä ilmiö, vaan nuohousta hyväksikäyttävä ilmiö, Savolainen sanoo.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan koti- ja etämyynnissä kuluttajalla on oikeus peruuttaa kauppa 14 päivän sisällä kaupanteosta, jollei sopimuksessa toisin todeta.
LUE LISÄKSI: Remonttifirma myi kallista remonttia pelottelemalla piipun vaarallisella kunnolla – nuohoojan analyysi oli täysin toinen
Nuohousalaa edustava Lehtimäki kertoo myös kuulleensa aggressiivisesta puhelinmarkkinoinnista nuohousalalla. Joissain tapauksissa asiakkaalle on luotu virheellinen mielikuva, että aiemmin alueella toiminut piirinuohooja olisi lopettanut työskentelyn.
– Nuohoojilla on ollut asiakassuhteissa äärimmäisen hyvä luottamus. Toiminnan eettisyydestä olisi jatkossakin tärkeä pitää kiinni.
Lehtimäen mukaan Nuohousalan Keskusjärjestö rakentaa luottamusta listaamalla verkkosivuillaan ammattitutkinnon suorittaneita nuohoojia.