Nuoret ovat vaativa yleisö televisioalalle – "Jos viiden sekunnin kohdalla ei ole kiinnostavaa, siirrytään seuraavaan"

2:15img
Miten nuoret saadaan kiinnostumaan tv-sisällöistä?
Julkaistu 19.01.2023 20:46
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen

laura.pylvanainen@mtv.fi

@laurapylv

Televisioalaa haastavat tänä päivänä eniten sosiaalinen media ja suoratoistopalvelut. Nuorisotutkijan mukaan tärkeintä on oikeanlaiset aiheet ja sopiva kieli.

Televisioalan haasteet, mahdollisuudet ja tulevaisuus olivat keskiössä MTV:n järjestämässä TV & Media 2023 -tapahtumassa Helsingin Vallilassa. Tapahtumaan osallistui laaja kirjo televisioalan ammattilaisia, kuten käsikirjoittajia, tuottajia, toimittajia, näyttelijöitä, juontajia ja tutkijoita.

Tulevaisuusteemaan kytkeytyi erityisesti keskustelu nuorista sekä yleisönä että tekijöinä.

Vuonna 2020 tehdyssä viimeisimmässä nuorisobarometrissä joka seitsemäs nuori kertoi katsovansa lineaarista televisiota joka päivä. Samanaikaisesti 25 prosenttia nuorista kertoi, ettei katso lineaarista televisiota ollenkaan.

Nuorisotutkija Tomi Kiilakoski sanoo, että olennaisinta olisi kohdentaa tv-sisältöjä nuorille.

– Jos nuorten halutaan kiinnostuvan politiikasta ja mediasta seuraavien vaalien aikaan, vappusatanen tai vanhusten erikoissairaanhoidon ongelmat eivät ole aiheita, jotka nuoria kiinnostavat. Jos käsitellään ympäristökysymyksiä, digitaalisuutta tai nuorisopsykiatriaa, niin jo alkaa tapahtua, Kiilakoski vinkkaa.

Kiilakosken mukaan tärkeää on myös se, että nuorille suunnattuja sisältöjä tekemään palkataan nuoria toimittajia. Kiilakoski nostaa esimerkiksi kymmenen vuotta sitten tehdyn tutkimuksen Englannissa. Kun nuoret tekivät uutisia, vanhemmat kohderyhmät kadottivat kiinnostuksensa, mutta yhä useampi nuori katsoi uutisia.

Juontaja Veronica Verho puolestaan nostaa esiin nuorten tavan kuluttaa sisältöjä sosiaalisen median aikakaudella. Katselutavat heijastuvat myös television katseluun.

– Nuoret haluavat, että kaikki tapahtuu nyt ja heti, ja minäkin kuulun tähän kategoriaan. Minusta tuntuu, että tiktokit ja suoratoistopalvelut ovat tehneet sen, enkä koe, että se on pelkästään paha asia. Jos video ei ole viiden sekunnin kohdalla jo kiinnostava, me skippaamme sen ja siirrymme seuraavaan, Verho sanoo.

Kiilakoski on samoilla linjoilla: pelkän sosiaalisen median alustan tai suoratoistopalvelun luominen ei riitä nuorten houkuttelemiseksi television pariin.

– Sen tyyppinen ajatus, että käyttämällä sosiaalista mediaa saadaan nuoret kiinnostumaan, on harha, koska pitää olla ennen kaikkea sisällöt, kieli ja käsitteet, nuorisotutkija sanoo.

TV & Media 2023 -tilaisuuden keskustelut ovat katsottavissa MTV Katsomossa.

Tuoreimmat aiheesta

Media