Ruotsin lipun alla kilpaileva nuori Oliver Solberg ajaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa MM-sarjan tehdastallissa.
20-vuotias Solberg jakaa kolmatta Hyundai i20 N Rally1 -autoa yhdessä espanjalaiskonkari Dani Sordon kanssa, mutta Solbergin odotetaan ajavan enemmän MM-ralleja. Kausi 2022 starttasi kuitenkin Solbergin osalta mollivoittoisesti, kun tammikuun Monte Carlon rallissa keskeytys tuli varsin harvinaisesta syystä.
– Meillä oli autossa pakokaasuvuoto. Kaikki kaasut ja savu tulivat ohjaamoon. Lopulta se oli niin paha, että minä ja kartturini jouduimme sairaalaan. Pyörryimme itse asiassa molemmat. Päätimme sen takia keskeyttää rallin, mikä oli tietenkin valitettavaa. Terveys tulee kuitenkin etusijalla, Solberg muistelee MTV Urheilulle.
Kahden viikon päästä ajetaan Solbergin kotiralli Ruotsissa. Tavoitteet ovat selvästi korkeammalla kuin kauden muissa kisoissa.
– Ruotsin ralli on toki sellainen kisa, missä haluan pärjätä hyvin. Lumella ja jäällä olen kotonani ja tykkään ajaa. Joissain muissa kisoissa kokemusta tarvitaan varmasti lisää, joten sitä pitää vain hankkia yhdessä tiimin kanssa. Kokemusta ei saa, jos ei pääse kisoja maaliin, vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin poika toteaa.
– Vaikea sanoa mitään yksittäistä tavoitteita koko kaudelle, koska jokainen kisa on niin erilainen. Minun pitää miettiä tavoitteeni joka kisaan erikseen.
Vuotta Solbergia vanhempi Kalle Rovanperä taistelee Toyotan tiimissä jo tänä vuonna mestaruudesta. Solberg myöntää, että hänen osaltaan mahdollinen tittelitaisto vaatii vielä aikaa.
– Mestaruustaistoon yltäminen vaatii varmasti vielä jokusen vuoden. On se ottanut aikaa myös Kallelta. Uskon, että muutaman vuoden kuluttua voin olla jo lähellä. Sitä varten nimenomaan sitä kokemusta pitää hankkia. On tärkeää ajatella pitkällä tähtäimellä, rallilupaus summaa.
Solberg testasi viime viikolla Keski-Suomessa Hyundain uudella testialueella. Testipaikan valitseminen juuri Suomesta oli kuljettajanuorukaisen mukaan erinomainen peliliike tiimiltä.
– Tämä on meille hieno tilaisuus testata autoamme kunnon olosuhteissa. Suomessa on parhaat sora- ja lumitiet, joten uskon, että tämä on täydellinen juttu meille. Ehkä pieni ongelma on siinä, että olemme aivan Toyotan sydänmailla täällä. Silti tämä on varmasti hyvä paikka meille testata erilaisilla teillä ja eri oloissa, Solberg sanoo.