Nurmijärveläisen miehen elämä oli päättyä heinäkuussa, kun miehen kurkkuun juuttui jäätelön sisällä ollut kumirengas. Lidl vastasi 57-vuotiaan miehen reklamaatioon lahjakortilla, jota mies pitää kovin pienenä korvauksena melkein ihmishengen menetyksestä.
Ari Haapanen oli tukehtua nojatuoliinsa, kun tavallinen jäätelöhetki kotona aiheutti hengenvaaran. Haapanen oli syömässä Lidlistä ostamaansa jäätelöpakkausta lusikalla, kun jäätelön sisässä ollut kumirengas meni nieluun ja jäi kiinni hänen kurkkuunsa.
–Sätkin siinä nojatuolissa enkä saanut henkeä. Olin jo sinisenä, kun vaimo teki Heimlichin otteen, Haapanen kertoo.
Ari Haapasen vaimo on ammatiltaan lähihoitaja ja kertomuksen mukaan todennäköisesti pelasti miehensä hengen. Haapanen kertoo kurkkunsa olleen kipeä kaksi viikkoa tapauksen jälkeen.
Jäätelö oli tarkoitettu lapsenlapsille
Haapanen oli ostanut italialaisen Italiamo Gelato alla limetta e lampone -jäätelön paikallisesta Lidlistä. Jäätelö oli tarkoitettu vierailulle tulossa olleille lapsenlapsille.
Vierailu peruuntuikin ja Ari Haapanen jäätelön ystävänä söi jäätelön itse.
–Jos ajattelee, että se olisikin mennyt lapsen kurkkuun, niin pieni lapsi olisi ehkä kuollut siihen, Haapanen sanoo.
Lidl kehotti palauttamaan tuotteen
Haapanen teki reklamaation tuotteesta soittamalla Lidlin laadunvalvontaan. Lidl pahoitteli asiaa ja puhelun jälkeen Haapanen sai ohjeet toimittaa jäätelö kumirenkaineen tutkimuksiin Espooseen asian jatkokäsittelyä varten.
– Minä vastasin, että pitääkö minun ajaa Nurmijärveltä Espooseen yhden jäätelön takia, Haapanen kertoo.
Haapasen mukaan asiaa palloteltiin hetki, kunnes lopulta prosessi onnistui niin, että Haapanen vei jäätelön lähikauppaansa ja se toimitettiin sieltä eteenpäin tutkimuksiin.
Valmistaja ei pystynyt määrittämään mistä esine päätyi jäätelöön
Palautuksen jälkeen Lidl käsitteli asiaa tuotteen valmistajan kanssa. Lidlin vastauksessa kerrottiin, että tuotteen valmistaja tutki sekä esineen että tapauksen perusteellisesti.
Jäätelön valmistajan mukaan esineen väristä ja tyyppistä materiaalia ei ole käytössä tuotantokoneissa, eikä tuotteen valmistaja pystynyt määrittämään, mistä esine oli joutunut jäätelöön.
Valmistajan mukaan vierasesineiden päätyminen tuotteeseen tuotannosta on erittäin harvinaista. Lidlin palautteen mukaan he eivät ole saaneet kyseisen jäätelön osalta muita reklamaatioita, joten tapaus katsotaan yksittäiseksi.
Lahjakortti ihmishengen menetyksen riskistä
Tämän jälkeen Lidl toimitti postitse viime viikolla hyvitykseksi miehelle 50 euron arvoisen lahjakortin. Haapanen ei ollut tyytyväinen vastaukseen ja hän pitää lahjakorttia halpana hintana melkein ihmishengen menetyksestä.
– Sanoin vaimolleni, että en periaatteesta käytä sitä lahjakorttia. Jos ihmishenki on 50 euron arvoinen, niin antaa sen lahjakortin olla.
Lidl vastaa
Lidl vastasi MTV Uutisille aiheesta, että heille tuotteiden turvallisuus on ensisijaisen tärkeää.
Lidlin vastauksen mukaan elintarvikkeisiin voi harvoin päätyä sinne kuulumattomia vierasesineitä. Vierasainelöydökset ovat hyvin harvinaisia ja lähes poikkeuksetta yksittäiseen tuotteeseen tai tuote-erään rajoittuvia.
Viestintäasiantuntija Sanna Mämmi kertoo, että kyseinen tapaus on käyty huolellisesti läpi tuotteen valmistajan kanssa.
– Valmistajalta saamamme tiedon mukaan on käytännössä mahdotonta, että vierasesine olisi päätynyt tuotteeseen tuotannosta. Emme ole saaneet muita vastaavia palautteita kyseisen valmistajan tuotteista.
Lisäksi Mämmin mukaan tuotteiden laatua valvotaan useiden tavarantoimittajien hankkimien sertifikaattien ja auditointien avulla. Nämä keinot luovat vaatimuksia esimerkiksi vierasesinehallinnan osalta.
Mämmi kertoo Lidlin suhtautuvan tuotteiden laatua koskeviin palautteisiin vakavasti ja pahoittelee, jos asiakas on ollut tyytymätön saamaansa vastaukseen.
asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.