Pertti Lindeman osti Lidlistä paketillisen Vita D'or -margariinia, jonka joukkoon oli eksynyt muovinpaloja. Lindeman ihmettelee, miksei kauppa suorita tuotteesta takaisinvetoa, sillä muovinpalat voivat olla pahimmillaan hengenvaarallisia.
Pertti Lindemanin Lidlistä ostamasta Vita D'or -margariinipaketista paljastui ikävä yllätys, kun hän alkuviikosta pureskeli voitelemaansa leipää.
– Ihmettelin, että mitä hampaan välissä on ja luulin aluksi, että hampaasta lohkesi pala. Sitten tajusin, että sehän on muovia, Pertti kertaa tapahtumia.
Hän päätti ensin jättää asian sikseen, sillä perheellä oli muutakin ajateltavaa.
– Meillä on hautajaiset perjantaina. Muutamaa päivää myöhemmin paketista paljastui kuitenkin toinen, isompi pala. Se oli ainakin kolmesenttinen.
"Haluan varoittaa muita"
Pertti nappasi kuvan löydöksestään ja otti yhteyttä sekä tuotteen valmistajaan että sitä myyvään Lidliin. Vita D'or -margariini valmistetaan Suomessa Bunge Finlandin tehtaalla, jossa tuotetaan myös Keiju-margariinia.
– Soitin Lidliin ja valmistajalle, mutta en saanut mitään selkeää vastausta, mistä muovinpalat ovat pakettiin tulleet. Kun ostimme sen kaupasta, se oli takuulla ihan korkkaamaton, joten jonkun on täytynyt jo tehtaalla ne palat sinne laittaa.
Pertille tarjottiin välittömästi hyvitystä viallisesta tuotteesta, mutta mies ei alun perinkään lähtenyt reklamoimaan rahallisen korvauksen toivossa.
– En halua mitään hyvitystä. Minun mielestä valmistajan pitäisi ottaa vastuu ja suorittaa takaisinveto. Eikö tällaisesta yleensä tehdä sellainen? Pertti kysyy.
– Haluan varoittaa muita. Entä, jos joku lapsi saa tällaisen palan, nielaisee ja tukehtuu? Pala on hengenvaarallinen, hän jatkaa.
Lidl: Takaisinvetoon ei ryhdytä yksittäisen palautteen perusteella
Lidlilta kerrotaan MTV:lle, että Pertin reklamaatio on parhaillaan käsittelyssä ja siihen suhtaudutaan vakavasti, kuten kaikkiin tuotteiden laatua koskeviin reklamaatioihin. Kaikki vierasesinetapaukset tutkitaan ja selvitetään perusteellisesti tuotteen valmistajan kanssa.
– Elintarvikkeisiin voi satunnaisesti päätyä sinne kuulumattomia vierasesineitä. Esineet vaihtelevat tuotteesta, sen raaka-aineista ja tuotantotavasta riippuen. Raaka-aineet tarkastetaan ja puhdistetaan useaan otteeseen valmistusprosessin aikana, mutta tiukasta laadunvalvonnasta huolimatta kaikkia vierasesineitä ei valitettavasti aina havaita. Lähes poikkeuksetta vierasesinelöydökset ovat yksittäiseen tuotteeseen tai tuote-erään rajoittuvia, Lidlin laadunvalvontapäällikkö Suvi Kuutti kommentoi.
Kuutin mukaan takaisinvetoon ei ryhdytä yksittäisen palautteen perusteella, jollei ole syytä epäillä, että myös muista kyseisen erän tuotteista voisi löytyä vierasesineitä. Vierasesineen alkuperä on ensin selvitettävä tuotteen valmistajan kanssa.
– Jos samasta tuote-erästä löytyy useita samanlaisia vierasesineitä, tehdään takaisinveto. Yleisesti takaisinveto tehdään, kun tuote on tai sen epäillään olevan terveydelle haitallinen tai ihmisravinnoksi soveltumaton.
Tyypillisiä syitä takaisinvedolle ovat esimerkiksi virheelliset pakkausmerkinnät, vierasesineet tai tuote-erässä todettu mikrobiologinen tai kemiallinen ongelma. Lidl noudattaa takaisinvetopolitiikassaan Ruokaviraston ohjeita.
Lue myös: Ostatko kalaa kaupasta maanantaisin? Kalakauppias kehottaa olemaan tarkkana – tässä syy
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.