Vihreä helvetti on saanut uuden valtiaan.
Kiinalaisen NextEV-startupin hypersähköauto Nio EP9 kävi lokakuussa vähän kokeilemassa Nürburgringin valloittamista. 1342-hevosvoimainen EP9 murskasi tuolloin sähköautojen aiemman rataennätyksen ja kellotti uusiksi lukemiksi 7 minuuttia ja 5 sekuntia.
Lokakuisessa rykäisyssä ei kuitenkaan otettu autosta kaikkea irti akkujen ylikuumenemisen välttämiseksi. Viime perjantaina sama auto kuitenkin kävi antamassa kaikkensa ja lopputuloksena oli ei enempää eikä vähempää kuin katulaillisten autojen rataennätys.
Nio EP9 pysäytti sekuntikellot ajassa 6 minuuttia, 45 sekuntia ja 90 sadasosaa. Edellinen, Radical SR8LM:n hallussaan pitämä ennätys alittui 2,1 sekunnilla.
Kaikkien aikojen nopein kierros, kaikki autot mukaanlukien, on peräisin vuodelta 1983. Tuolloin Stefan Bellof ajoi 1000-kilometrin maratonkilpailussa kierroksen aikaan 6 minuuttia ja 11 sekuntia.
Samassa kilpailussa tehtiin myös radan kaikkien aikojen toiseksi nopein aika. Legendaarinen Jacky Ickx selvitti radan noin viisi sekuntia Bellofia hitaammin. Ja kun nyt vauhtiin päästiin, niin kyllä, myös kolmanneksi nopein aika on peräisin samasta kilpailusta.
Lähde: Autocar
***
Honda Civic Type-R puolestaan rikkoi etuvetoisten autojen rataennätyksen.
8:08