35 vuotta vanha rataennätys oikeasti vaarassa: Porsche ulkoilutti hirmukilpuriaan "vihreässä helvetissä", vahvistusta odotetaan

8:08img
Julkaistu 06.06.2018 14:55

Ville Järveläinen

Porschen hybridikilpuri saattaa hyvinkin olla historian ensimmäinen kuuden minuutin rajan Nordschleifella alittava auto. Entä voisiko jopa viiden minuutin raja mennä rikki?

Pääkuvan video

Honda Civic Type-R:n etuvetoisten henkilöautojen ennätyskierros Nürburgringillä

Porsche rikkoi huhtikuussa Spa-Francorchampsin rataennätyksen rajoittamattomalla ja sääntökirjan ikeestä vapautetulla 919 Hybrid Evolla. LMP1-luokan paalupaikka-aika murskattiin yli 12 sekunnilla, ja F1-sarjan rataennätys, Lewis Hamiltonin viimevuotinen aika-ajosuoritus, alittui sekin 0,783 sekunnilla.

Vihreän helvetin valtiaaksi?

Spassa tehdyn ennätyskierroksen jälkeen on arveltu Porschen suuntaavan 919:n kanssa Nürburgringille rikkomaan ennätys, jota kukaan ei ole onnistunut päihittämään 35 vuoteen. Kaikkien kilparatojen äiti, yli 22-kilometrinen Nordschleife on vihreäksi helvetiksikin kutsuttu kilparata, jota pidetään yhtenä maailman vaarallisimmista. Sen kaikkien aikojen rataennätys 6:11,13 on saksalaisen Stefan Bellofin ja Porsche 956:n nimissä.

Spassa ennätyksiä rikkonut 919 on tällä viikolla toden totta kuvattu Nordschleifella. Ja kuten oheisilta videoilta voi jokainen itse todeta, ei kyseessä ole mikään leppoisa sunnuntaikruisailu.

Viralliseksi rataennätykseksi 919:n aikaa ei voitane kuitenkaan hyväksyä, sillä auto ei vastaa LMP1-luokan sääntöjä ja rajoituksia. Tällä ei kuitenkaan ole mitään todellista merkitystä, koska kukaan ei ole milloinkaan kellottanut "pohjoislenkkiä" nopeammin kuin Beloff vuonna 1983 – ei virallisesti eikä epävirallisesti.

Rataennätys on hyvinkin saattanut jo rikkoutua, mutta Porsche ei ole sitä vain halunnut vielä kertoa.

Paikalla omia kellotuksiaan tehneiden sivullisten mukaan kierrosajat olisivat jo olleet kuuden minuutin tuntumassa.

Tuoreimmat aiheesta

Kilpa-autot