Akku on sähköauton kallein yksittäinen komponentti. Kiinalainen Nio haluaakin myydä auton ilman akkua ja veloittaa akustosta kuukausimaksua. Lisäksi se tarjoaa palvelua, joka mahdollistaa matkan jatkamisen parissa minuutissa täysin ilman lataamista. Akkujen pikavaihtoja on tehty Nion asemilla Kiinassa jo yli 10 miljoonaa.
Kiinalainen sähköautovalmistaja Nio lähestyy sähköautoilun sujuvoittamista täysin eri kulmasta kuin muut valmistajat.
Sen sijaan, että Nio pyrkisi lukuisten kilpailijoidensa tavoin kehittämään akkuja, jotka vievät yhdellä latauksella mahdollisimman pitkälle ja latautuvat nopeasti, haluaa se autoilijan pääsevän jatkamaan matkaansa kokonaan ilman lataamista.
Nio on kehittänyt akunvaihtoaseman, jossa robotti vaihtaa tyhjän akun täyteen vain parissa minuutissa. Palvelu on ollut maailman väkirikkaimmassa maassa tarjolla vuodesta 2018 lähtien, ja yhtiö on vaihtanut runsaalla tuhannella kiinalaisasemallaan yhteensä jo yli 10 miljoonaa akkua.
Lue myös: 31 sähköautoa armottomassa valheenpaljastustestissä – nämä mallit pettivät lupauksensa rankimmin
Kiinalaisvalmistaja on pilotoinut teknologiaansa jo vuoden verran Norjassa, jossa se operoi kahta akunvaihtoasemaa. Tänä syksynä myös Saksa sai ensimmäisen pikavaihtoasemansa. Järjestelmät valmistetaan Unkarissa.
Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten tyhjä akku vaihdetaan täyteen.
Näin paljon leasing-akku maksaa
Nio ei myy sähköautoihinsa akkua, ellei asiakas sitä välttämättä halua. Akut liisataan valmistajalta, mikä auttaa painamaan auton hintalappua alaspäin melkein 10 000 eurolla.
Norjassa Nio ES8 -katumaasturin saa ilman akkua noin 53 000 eurolla. 75 kWh:n akun kanssa hinta on noin 62 000 euroa, mutta valmistajan mukaan "lähes kaikki asiakkaat" ovat valinneet vajaat 140 euroa kuukaudessa maksavan leasing-akun.
Kiinassakin laina-akun on valinnut yli puolet yhtiön asiakkaista. Palvelu on ollut maailman väkirikkaimmassa maassa tarjolla vuodesta 2018 lähtien, ja yhtiö on vaihtanut runsaalla tuhannella kiinalaisasemallaan yhteensä jo yli 10 miljoonaa akkua.
Nion tavoitteena on rakentaa Kiinan ulkopuolelle tuhat asemaa vuoteen 2025 mennessä, valtaosan niistä Eurooppaan.