Viestipalvelu WhatsApp ilmoitti tiistaina blogissaan testaavansa yrityskäyttöön suunniteltua WhatsApp Business appia. Yhtiöltä on tulossa räätälöity palvelu sekä suuryritysten tarpeisiin että pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön.
WhatsApp ilmoitti viime viikolla testaavansa yrityksille suunnattua sertifikaattia, jonka avulla luotettavat yritystilit on helpompi tunnistaa tekaistujen tilien joukosta. Jo silloin arveltiin, että yhtiö suunnittelee yrityskäyttöön erillistä sovellusta.
Huhut bisneskäyttöön suunnatusta sovelluksesta eivät olleet tuulesta temmattuja, sillä WhatsApp ilmoitti tiistaina blogissaan testaavansa erillistä Business appia, josta on tulossa kaksi erilaista versiota erikokoisten yritysten tarpeisiin.
Kansainväliset suuryritykset voisivat tulevaisuudessa ilmoittaa asiakkailleen WhatsAppin kautta esimerkiksi lentojen lähtöajoista ja tavaratoimituksista.
Lentoyhtiö KLM onkin jo ottanut testimielessä käyttöön Business appin ja tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tilata boarding passinsa WhatsAppin kautta.
Suuryrityksille palvelu tulee olemaan näillä näkymin maksullinen, mutta yhtiöllä on kehitteillä myös maksuton sovellus pienempien yritysten tarpeisiin.
Wall Street Journalin haastatteleman WhatsAppin operatiivisen johtajan Matt Ideman mukaan yksityiskohdat Business appin maksullisuudesta tulevat tarkentumaan myöhemmin.
WhatsAppin edustaja vahvistaa Techcrunchille, että yritykset voivat lähettää asiakkaalle viestejä vain siinä tapauksessa, jos asiakas on antanut yritykselle puhelinnumeronsa ja sallinut viestien lähettämisen palvelun kautta. Halutessaan yrityksen voi myös blokata kokonaan.
Lähteet: WhatsApp, Techcrunch, Wall Street Journal, KLM
Juttua muokattu 6.9. klo 12.04. Lisätty tieto siitä, että KLM on ottanut Business appin testimielessä käyttöön.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.