Työryhmä ehdottaa kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmän yhdistämistä. Eläkejärjestelmien yhdistämisen hyötynä olisi työryhmän mukaan riskien jakaminen yhdessä.
Yhdistäminen avaisi kuntapuolen eläkkeet kilpailulle. Työryhmän puheenjohtajan Heli Backmanin mukaan osana muutoksia eläkevakuuttaja Keva jaettaisiin kahteen osaan.
Eläkejärjestelmiin on ladattu sisään paljon valtaa ja rahaa. Esimerkiksi Kevan sijoitusten markkina-arvo on karkeasti noin 50 miljardia euroa.
Paineita eläkejärjestelmän muutoksille tuo vireillä oleva sote-uudistus. Nykyistä suurempi osuus julkisesti rahoitetusta sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotannosta voi uudistuksen toteutuessa siirtyä yksityiselle sektorille. Iso työntekijöiden siirtymä yksityiselle puolelle voisi tuoda rahoitusvajetta kuntaeläkkeisiin.
Muutokset eivät ole sidottuja sote-uudistukseen
Työryhmän puheenjohtajan Heli Backmanin mukaan työryhmän esittämät muutokset eivät ole kuitenkaan sidottuja vireillä olevaan sote-uudistukseen. Hänen mukaansa kyseessä on yleisempi varautuminen siihen, että eläkejärjestelmät eivät vaikuttaisi palvelujen järjestämisen tapoihin.
– Järjestelmät yhdessä ovat vahvempia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Esimerkiksi jos tulisi isoja muutoksia syntyvyyteen, maahanmuuttoon ja työllisyyteen, Backman sanoi.
Odotettu eläkejärjestelmien erillisyyttä selvittäneen työryhmän raportti luovutettiin tänään.
Ei vaikutuksia eläketurvan tasoon
Raportti sisältää ehdotuksen eläkejärjestelmien yhdistämisen toteuttamistavasta. Eläkejärjestelmien yhdistämiseen liittyvän siirtymäajan jälkeen kilpailu eläkelaitosten kesken avautuisi.
Kuntatyönantajilla ja yksityisten alojen työnantajilla olisi samanlaiset mahdollisuudet järjestää työntekijöiden eläketurva missä tahansa työeläkevakuutusyhtiössä, eläkekassassa tai -säätiössä.
Ehdotetuilla muutoksilla ei olisi työryhmän mukaan vaikutusta eläketurvan tasoon tai ansaittuihin eläkeoikeuksiin. Nykyinen oikeus kunnallisen eläkejärjestelmän lisäeläketurvaan säilyisi, vaikka henkilö yhdistymisen jälkeen työskentelisi muualla kuin kunta-alalla.
Myöskään palkansaajien eläkemaksuihin ei olla Backmanin mukaan ehdottomassa tässä yhteydessä muutoksia. Kuntien maksamat eläkemaksut nousisivat alkuvaiheessa Backmanin mukaan hieman, mutta lähtisivät sitten laskemaan nykytasosta.
Ruodittavana hallitusneuvotteluissa?
Uudistuksen jälkeen kuntatyöntekijät vakuutettaisiin julkisten alojen eläkelain sijasta työntekijän eläkelain, TyELin, mukaisesti. Samalla perustettaisiin uusi niin sanottu TyEL-Keva.
Jäljelle jäävät työntekijän eläkelakia paremmat eläkeoikeudet jäisivät raportin mukaan julkisoikeudelliseen niin sanottuun Julkis-Kevaan, joka Backmanin mukaan olisi todennäköisesti nykyinen Keva.
Backmanin mukaan tässä yhteydessä myös Kevan varat jaettaisiin näiden kahden toimijan välillä vastuiden suhteessa. Suurin osa varallisuudesta siirtyisi Backmanin mukaan uudelle TyEL-Kevalle.
Backman ennakoi, että todennäköisesti kevään hallitusneuvotteluissa puntaroidaan, viedäänkö työryhmän esityksiä eteenpäin. Työryhmä ei ehdota tarkkaa ajankohtaa muutosten voimaantulolle.
Jos eläkejärjestelmien yhdistäminen päätetään toteuttaa työryhmän ehdottamalla tavalla, jatkovalmistelussa on vielä työryhmän mukaan täsmennettävä lukuisia yhdistämiseen liittyviä yksityiskohtia ja laskelmia.