Ohittaminen ei anna oikeutta ajaa ylinopeutta – tällainen on oppikirjasuoritus

ohitus
Maastoauto tekee ohituksen pitkällä suoralla, jossa on hyvä näkyvyys. Kuljettaja jättää tilaa, eikä palaa välittömästi omalle kaistalleen.Shutterstock
Julkaistu 31.10.2017 21:32

MTV LIFESTYLE

Ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle. Liikenneturva muistuttaa, että päävastuu turvallisesta ohittamisesta on aina ohittavan ajoneuvon kuljettajalla.

Jos tien päällä eteen tulee tilanne, jossa edellä ajavasta autosta on päästävä ohi, on ohituksen turvallisuudesta varmistuttava ennen ohitusta. Päävastuu turvallisesta ohittamisesta on kuitenkin aina ohitukseen lähtevän ajoneuvon kuljettajalla.

– Ohittamisen aikana autot ehtivät edetä aikamoisen matkan. Ohittaessa on varmistettava, että näkyvyys on hyvä riittävän pitkältä matkalta. Jos näkyvyys on rajallinen, tie mutkainen tai ohitettavan ajoneuvon edessä jonoa, pitää ohittamisintoa suitsia, muistuttaa Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Lain mukaan ajokaistaa saa vaihtaa vain, kun siitä ei aiheudu vaaraa muulle liikenteelle. Ohituksessa, kuten liikenteessä yleensäkin, on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä – myös sivusuunnassa.

– Kaistaa siis vaihdetaan ja omalle palataan vain riittävän hajuraon kanssa. Hyvä nyrkkisääntö on se, että omalle kaistalle palataan vasta, kun taustapeilistä näkyy ohitettava ajoneuvo kokonaisuudessaan. Myös nopeusrajoitusta on muistettava noudattaa. Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle, Kinisjärvi huomauttaa.

Onko ohittaminen todella tarpeen?

Ohitustarve on harkittava tarkkaan ennen siihen ryhtymistä. Ohitukset voivat hankaloittaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa pahimmillaan jopa vaaratilanteita, joten turhan päiten ei pidä lähteä ohi.

– Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on useimmiten lopulta varsin vähäinen. Jos kuljettaja ajautuu jatkuvasti tilanteisiin, joissa ohittamisen kokee tarpeelliseksi, on ensimmäiseksi syytä tarkistaa oma ajonopeus, toteaa Kinisjärvi.

– Niin kiire ei saa olla, että ryhtyy riskeeraamaan liikenteessä. Tasaisempi ajonopeus säästää sekä polttoainetta että hermoja. Vakionopeudensäädintä käyttämällä voi välillä myös lepuuttaa kaasujalkaa, jos keli ja muut ajo-olosuhteet sen sallivat, Kinisjärvi vinkkaa.

Seitsemän sääntöä turvalliseen ohittamiseen

  1. Harkitse ohitustarve aina ennen jokaista ohituspäätöstä.
  2. Muista, että ohittaminen ei anna erillislupaa ylinopeudelle.
  3. Ennen ohitusta seuraa takana tulevaa liikennettä ja varmista riittävä näkyvyys. Ohittaminen vaatii yllättävän paljon tilaa.
  4. Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta.
  5. Kerro ohitusaikeesta näyttämällä suuntamerkkiä. Käytä vilkkua myös omalle kaistalle palatessa.
  6. Siirry ohituskaistalle maltilla. Loiva liike on hyvä myös omalle kaistalle palatessa.
  7. Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon – myös sivusuunnassa. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.

Lähde: Liikenneturva

***

1:22img

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus