Aiempaa useampi ajokorttia havitteleva kokelas reputtaa ajokokeen ensimmäisellä kerralla. Autokoululiitto on huolissaan ajo-opetuksen vähenemisestä.
Traficomin tilaston mukaan esimerkiksi yleisimmän, B-luokan ajokortin ajokokeen suoritti tammi-kesäkuussa hyväksytysti noin 66 prosenttia kokelaista. Heinä–joulukuussa vastaava luku oli noin 62 prosenttia.
Laki muuttui kesällä
Kesällä voimaan tullut ajokorttilain uudistus vähensi pakollisen opetuksen määrää, mutta ajokoe piteni vartilla. Osastopäällikkö Kimmo Pylväs Traficomista arvioi, että pidennyksen ansiosta kokeessa päästään aiempaa paremmin eri liikennetilanteisiin. Lisäksi voidaan testata ajamista eri nopeusrajoitusalueilla.
Ajokorttiuudistus on odotetusti laskenut myös ajokortista aiheutuvia kustannuksia, kerrotaan Traficomista ja STT:n haastattelemista autokouluista.
Lue myös: Mobiiliajokortti tulossa autoilijoiden käyttöön alkuvuodesta
Hinta laski, koska uudistus vähensi pakollisen opetuksen määrää. Autokouluilla on nykyään tarjolla erilaisia paketteja, jotka sisältävät erimääriä ajo-opetusta. Hinnat riippuvat myös eri opetusmuotojen yhdistelystä, kun osassa paketeista on enemmän simulaatiota ja vähemmän tielläajoa kuin jossain toisessa paketissa.
Vain minimi
Käytännössä moni ottaa edullisimman vaihtoehdon, jossa on opetusta vain lain vaatima minimi. Esimerkiksi Epic Autokoulussa minimipaketin ottaa arviolta noin puolet asiakkaista.
– Mitä enemmän on opetusta, niin sitä enemmän tulee myös hintaa, jolloin herkästi valitaan se edullisin vaihtoehto, sanoo toimitusjohtaja Kalle Lahervo Epic Autokoulusta.
Autokoulu CAPista kerrotaan koulun asiakasvirtojen kasvaneen uudistuksen jälkeen. Koulutuksesta ja laadusta CAPissa vastaava Sampsa Lindberg pitää yhtenä syynä mahdollisuutta simulaattoriopetukseen, joka on perinteistä ajo-opetusta edullisempaa.
Ei pakollista jatkokoulutusta
Ennen uudistusta henkilöautokortin hankkiminen kaikkine vaiheineen maksoi CAPissa keskimäärin noin 1 500 euroa, kun nyt kortin saa edullisimmillaan noin 900 eurolla.
Lue myös: Jo sadoille nuorille myönnetty lupa hankkia ajokortti 17-vuotiaana
Epic Autokoulun mukaan minipaketeissa hinnat ovat laskeneet viidenneksen tai neljänneksen verrattuna aiempaan perusvaiheeseen. Säästöä kertyy myös siitä, ettei perusvaiheen jälkeen enää ole pakollista jatkokoulutusta.
Liitto huolissaan
Autokoululiiton puheenjohtajaa Jarmo Jokilampea huolettaa käytännön ajo-opetuksen määrän pieneneminen. Esimerkiksi riskien tunnistuskoulutuksen ajo-opetus voidaan nykyään tehdä kokonaan ajosimulaattorilla. Koulutus korvaa aiemman pimeän ja liukkaan kelin opetuksen.
– Simulaattori on äärimmäisen hyvä apuväline moneen asiaan, mutta sitten jos tämänhetkisiä liikenneolosuhteita harjoitellaan pelkästään simulaattorilla, niin kyllä eväät ovat aika kevyet, Jokilampi sanoo.
– Vajaan vuoden päästä, kun ensimmäiset liukkaat tulevat, meillä on tuhansia nuoria opettelemassa näissä olosuhteissa ajamista muun liikenteen seassa omin päin. Se on aika karu juttu.
Kakkosvaihe puolitti kuolemat
Jokilampi korostaa, että ajokorttilakiuudistuksessa on hyvää tarpeettoman sääntelyn keventyminen.
– Mutta sitten keventämisessä pitäisi aina huomioida se, ettei siinä mene lapsi pesuveden mukana. Ei katsota esimerkiksi niitä tuloksia, joita on liikenneturvallisuuden suhteen Suomessa saavutettu.
Jokilammen mukaan esimerkiksi toisen vaiheen käyttöönotto ajo-opetuksessa puolitti aikanaan nuorten kuolemaan johtaneet vahingot viidessä, kuudessa vuodessa. Samoin mopoilijoiden vakavat henkilövahingot vähenivät pakollisen mopon ajokoulutuksen myötä, vaikka kyse oli vain muutamasta tunnista.
Mopopoika kävi teoriakokeessa 12 kertaa
Pakollinen mopon ajokoulutus poistui lakiuudistuksen myötä viime kesänä ja teoriakoe vaikeutui. Jokilammen mukaan muutos näkyy jo nyt mopokortin teoriakokeessa, jossa hyväksymisprosentti oli aiemmin 83 ja nyt 36.
Hänen mielestään se kertoo siitä, että 15-vuotias ei osaa käytännössä itse hakea ja omaksua tarvittavia asioita. Ääriesimerkkinä hän kertoo mopopojasta, joka kävi kokeessa 12 kertaa ja maksoi siitä yhteensä 420 euroa.
– Uudistuksen tavoite edullisemmasta ajokortista ei välttämättä toteudu. Siellä kokeessa vain käydään useita kertoja, jolloin se maksettava summa siirtyy viranomaiselle ja oppi jää saamatta.
Normaali auto
Ilman käytännön ajokoulutusta voi nykyään hankkia myös mopoauton ajokortin. Kevään aikana säädettäneen asetuksella, millainen kuljettajakoulutus vaaditaan kaavailluille kevytautoille eli nopeusrajoitetuille autoille.'
– Sehän on ihan normaali auto, joka vain on rajoitettu kulkemaan 60 kilometriä tunnissa. Jos laittaa 15-vuotiaan keskustaan ajamaan, niin kyllä hän itse on turvassa siellä autossa, koska ne autot ovat kohtuullisen uusia. Mutta kevyt liikenne ja jalankulkijat ovat aika hurjassa tilanteessa, Jokilampi sanoo.