Oikeaoppinen kaarreajo ja pysäyttäminen liukkailla

Talvikelillä et voi ajaa tuttuunkaan kaarteeseen samalla nopeudella kuin kesällä.

Hiljennä vauhtia ja vaihda tarvittaessa pienemmälle vaihteelle hyvissä ajoin ennen kaarretta. Aja kaarre läpi tasaisella nopeudella. Kiihdytä vauhtia ja vaihda isommalle vaihteelle vasta kaarteen jälkeen.

– Mikäli teet ennakointivirheen ja joudut jarruttamaan kaarteessa, on tärkeää tietää, onko autossasi lukkiutumattomat ABS-jarrut. ABS-jarrujen ansiosta pystyt ohjaamaan autoa samanaikaisesti kuin jarrutat, Autoliiton Teppo Vesalainen opastaa.

Mikäli ajat autolla, jossa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja, kaarteessa jarruttaminen on vielä astetta haasteellisempaa. Mikäli jarrutat pyörät lukkoon, puskee auto ojaan tai vastaantulevien kaistalle. Tee lyhyitä ja tehokkaita jarrutuksia. Anna renkaiden pyöriä jarrutusten välissä niin pitkään, että saat auton kääntymään haluamaasi suuntaan (jaksottainen jarrutus).

Pysäyttäminen liukkaalla

Aloita nopeuden hiljentäminen ajoissa.

– Mikäli joudut jarruttamaan niin voimakkaasti, että ABS-jarrut kytkeytyvät päälle, olet tehnyt ennakointivirheen. Aloita seuraavalla kerralla jarruttaminen aiemmin. ABS-jarrujen tiedät kytkeytyneen päälle, kun jarrutuksen aikana jarrujärjestelmästä kuuluu rutinaa ja jarrupoljin värisee jalkasi alla, Vesalainen muistuttaa.

Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja, renkaat lukkiutuvat voimakkaassa jarrutuksessa. Tällöin autoa ei voi ohjata. Ohjattavuus voidaan palauttaa nostamalla jarru ylös.

Lue myös:

    Uusimmat