Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten liukkaalla pitää jarruttaa, että auto pysyy hanskassa?
Vastaus: Tämän päivän autoissa on paljon kuljettajaa avustavaa, aktiivista turvatekniikkaa. Kuljettajan on kuitenkin tärkeää tiedostaa, että tekniikan puuttuessa peliin hän on jo tehnyt tiettyjä ennakointivirheitä.
Jokainen ihminen tekee virheitä kaikilla elämän osa-alueilla – myös liikenteessä. Ennakointivirheen osuessa omalle kohdalle, on tärkeää tietää, mitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä autossa on ja miten niiden kanssa on toimittava.
Pysäyttäminen liukkaalla
Nopeutta tulisi hiljentää ajoissa nostamalla kaasu ylös ja tarvittaessa kevyesti jarruttaen. Mikäli joutuu jarruttamaan niin voimakkaasti, että ABS-jarrut kytkeytyvät päälle, on hiljentäminen ja jarruttaminen aloitettu liian myöhään. Tästä kannattaa ottaa opiksi ja seuraavalla kerralla toimia aiemmin.
ABS-jarrujen tietää kytkeytyneen päälle, kun jarrutuksen aikana jarrujärjestelmästä kuuluu rutinaa. Vanhemmissa ABS-järjestelmissä myös jarrupoljin värisee kuljettajan jalan alla selkeästi.
Hätäjarrutus
Jokainen kuljettaja ajautuu joskus tilanteeseen, jossa on tarve saada auto pysähtymään mahdollisimman nopeasti. Tällöin tarvitaan hätäjarrutusta, jossa jarrupoljin painetaan nopeasti ja voimakkaasti pohjaan. Näin saadaan autolle paras mahdollinen hidastuvuus.
Manuaalivaihteisella autolla jarrutettaessa on myös kytkinpoljin syytä painaa pohjaan hätäjarrutusta tehtäessä. Näin estetään moottorin sammuminen, kun auto pysähtyy.
Hätäjarrutus kaarteessa
Lukkiutumattomat ABS-jarrut mahdollistavat auton ohjattavuuden hätäjarrutuksen aikana. Tämä on iso apu, jos kaarteessa joudutaan tekemään hätäjarrutus.
Vanhemmissa autoissa, joissa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja, renkaat lukkiutuvat voimakkaassa jarrutuksessa. Tällöin autoa ei voi ohjata. Ohjattavuus voidaan palauttaa nostamalla jarru ylös. Käytännössä kaarteessa jarrutettaessa tämä tarkoittaa sitä, että jarrupoljinta pitää pumpata auton pitämiseksi halutussa kulkusuunnassa. Lyhyiden jarrutusten välissä siis annetaan renkaiden pyöriä niin pitkään, että auto saadaan kääntymään haluttuun kulkusuuntaan. Tällainen jarrutuksen jaksottelu pidentää luonnollisesti jarrutusmatkaa. Auton ollessa manuaalivaihteinen, pidetään kytkinpoljin pohjassa jaksottaisen jarrutuksen aikana. Näin mahdollistetaan renkaiden vapaa pyöriminen jarrutusten välissä, jolloin pito palautuu mahdollisimman nopeasti ja ohjattavuus on paras mahdollinen.
Väistö
Aina tehokaskaan hätäjarrutus ei takaa auton pysähtymistä ennen estettä. Tällöin on tarpeen väistää este. ABS-jarrullisella autolla voi jarruttaa ja väistää samanaikaisesti. Mitä aikaisemmin väistöliikkeen aloittaa, sitä pienemmällä ohjausliikkeellä selviää. Ohjausliikkeiden ollessa pieniä, auto käyttäytyy tasapainoisemmin.
Jos autossa ei ole ABS-jarruja, on jarrupoljin nostettava ylös ennen väistöön lähtöä. Kytkinpoljin jää pohjaan samoista edellä mainituista syistä. Ohjauksen suhteen pätevät samat ohjeet kuin ABS-jarrullisen auton kanssa.
***
10:41