ABS
ABS-järjestelmä (saks. Antiblockiersystem, engl. anti-lock braking system) eli lukkiutumattomat jarrut estävät pyörien lukkiutumisen tehokkaassa jarrutuksessa.
Vanhemmissa autoissa, joissa kyseistä järjestelmää ei ole, rengas lukkiutuu vastaavassa tilanteessa.
- Jos rengas lukkiutuu, sen alta menetetään pituussuuntainen pito. Samalla menetetään myös sivuttaissuuntainen pito eli auton ohjattavuus, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
ABS-järjestelmällä varustettu auto on sen sijaan ohjattavissa myös tehokkaan jarrutuksen aikana.
Hätäjarrutus
Kuljettajan on tärkeä tietää, onko autossa lukkiutumattomat ABS-jarrut vai ei, jotta hän osaa toimia oikein vaaratilanteessa.
- Hätäjarrutuksen teet painamalla kytkimen (jos autossa sellainen on) ja jarrun voimakkaasti pohjaan. ABS-jarruilla varustettu auto on ohjattavissa jarrutuksen aikana, Vesalainen neuvoo.
Mikäli ajat autolla, jossa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja ja jarrutat pyörät lukkoon, puskee auto kaarteessa ojaan tai vastaantulevien kaistalle.
- Jottei näin kävisi, on kuljettajan itse tehtävä lyhyitä ja tehokkaita jarrutuksia ja annettava renkaiden pyöriä jarrutusten välissä niin pitkään, että auto ehtii kääntymään haluttuun suuntaan. Tätä kutsutaan jaksottaiseksi jarrutukseksi, Vesalainen opastaa
Vaihteleva pito
ABS-jarruista on apua myös tilanteessa, jolloin toinen ajourista on jäinen ja toinen on sula. Jarrutettaessa vanhemmalla autolla, jossa ei ole ABS-jarruja, auto pyrkii kääntymään sulan ajouran (paremman pidon) suuntaan ja saattaa pahimmassa tapauksessa jopa pyörähtää ympäri. Tilanne on estettävissä jarruttamalla vain kevyesti tai tekemällä jaksottainen jarrutus.
- ABS-jarrullisella autolla selvitään tästäkin tilanteesta helpommin ja turvallisemmin, kun jarrupoljin voidaan pitää tiukasti pohjassa ja järjestelmän ansiosta auto on kuitenkin helppo pitää suunnassa koko jarrutuksen ajan, Vesalainen hehkuttaa.
Pysäyttäminen liukkaalla
Nopeuden hiljentäminen on syytä aloittaa ajoissa.
- Mikäli joudut jarruttamaan niin voimakkaasti, että ABS-jarrut kytkeytyvät päälle, olet tehnyt ennakointivirheen. Aloita seuraavalla kerralla jarruttaminen aiemmin, Vesalainen ohjeistaa.
ABS-jarrujen tiedät kytkeytyneen päälle, kun jarrutuksen aikana jarrujärjestelmästä kuuluu rutinaa ja jarrupoljin värisee jalkasi alla.
Väistö
Aina tehokaskaan hätäjarrutus ei takaa auton pysähtymistä ennen estettä. Tällöin on tarpeen väistää este. ABS-jarrullisella autolla voit jarruttaa ja väistää samanaikaisesti.
- Mitä aikaisemmin aloitat väistöliikkeen, sitä pienemmällä ohjausliikkeellä selviät. Ohjausliikkeiden ollessa pieniä, auto käyttäytyy tasapainoisemmin ja ohjautuu varmemmin haluttuun suuntaan, Vesalainen muistuttaa.
Mikäli olet väistämässä autolla, jossa ei ole ABS-jarruja, nosta jarrupoljin ylös (kytkin jää pohjaan, jos autossa sellainen on) ennen kuin lähdet väistämään. Ohjauksen osalta pätevät samat ohjeet kun ABS-jarrullisellakin autolla.
---
Volvo-kuljettajan drifti varasti huomion suorassa lähetyksessä
0:45