Vaatemerkki SuperTrashin perustajan Olcay Gulsenin esimerkki innostaa tavoittelemaan omia unelmiaan.
Helsinkiläisen kauppakeskus Galleria Esplanadin tiloissa käy kuhina. Kansainvälisen SuperTrash -brändin pop up-liikkeen avajaisissa salamavalot räpsyvät ja samppanjalasit kilisevät. Avajaisten tähti on huimissa koroissa hymyilevä Olcay Gulsen, nainen SuperTrashin takana.
Gulsen on onnistunut toteuttamaan unelman, josta moni uskaltaa hädin tuskin haaveilla. Kolmekymppinen kaunotar on menestyvä businessnainen alalla, jolla epäonnistuminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus – eikä hänellä ole edes alan koulutusta.
Hollannissa vuonna 1980 kurdiperheeseen syntyneen Gulsenin lähtökohdat olivat kaikin puolin hankalat.
– Vanhempiani ei koskaan pidetty hollantilaisina. Heillä oli kuusi lasta mutta ei rahaa. Isälläni oli mielenterveysongelmia. Tiesin jo nuorena, että minun pitäisi muuttaa oman elämäni suunta. Olen aina tiedostanut, että jos haluan jotain, minun pitää tehdä paljon töitä sen eteen, Gulsen kertoo MTV Lifestylen haastattelussa.
Gulsen kertoo haaveilleensa omasta muotimerkistä pienestä pitäen, ja hän perusti ensimmäisen yrityksensä 21-vuotiaana. Kyseessä ei kuitenkaan ollut muotibrändi, vaan HR-firma.
– Minulla ei ollut muodin koulutusta, mutta päätin aloittaa HR-rekrytoijana muodin parissa oppiakseni tuntemaan alan toimijat, luodakseni verkostoja ja ansaitakseni rahaa oman merkin perustamista varten, Gulsen kuvailee uransa alkua.
– Puolessa vuodessa opin tuntemaan kaikki muodin isot pelurit ja olin tienannut pääomaa, jonka pystyin sijoittamaan omaan brändiini. Minulta vei noin 12 kuukautta, että merkkini alkoi olla tuottava. Sen jälkeen en ole menettänyt penniäkään, Gulsen kehaisee ylpeyttä äänessään.
Nuo 12 kuukautta eivät olleet helppoja. Gulsen kertoo työskennelleensä tauotta 20 tunnin päiviä. Hän laati itse vaatteidensa suunnitelmat, vastasi tuotannosta, kaupitteli omia tuotteitaan ja vietti yöt pakaten lähetyksiä asiakkaille. Gulsen uskoo menestyksen salaisuuden piilevän kovassa työn teossa ja uskossa omiin kykyihin. Lisäksi tarvitaan vahva visio siitä, mitä on tekemässä ja kenelle.
– Oma yritys on kuin lapsi, olet aina huolissasi siitä. Sen eteen pitää tehdä uhrauksia. Saan brändiltäni paljon energiaa ja suuntaa elämälleni, mutta se on myös vienyt paljon vapautta ja vaikuttanut sosiaaliseen elämääni.
Muotia fiksuille naisille
Gulsen uskoo vaikean taustansa auttaneen häntä selviytymään ongelmatilanteista. Nuorena, ulkomaalaistaustaisena naisena häneltä vaadittiin paljon.
– Vei noin seitsemän vuotta, että onnistuin vakiinnuttamaan asemani. Yllättävää kyllä, suurimmat menestyjät muodin alalla ovat yhä yleensä miehiä. Muodin alalla on enemmän naisia alemmilla tasoilla, mutta ei johtajina yrityksissä. Minusta se pitäisi muuttaa.
Gulsen itse on palkittu useasti yrittäjänä niin Hollannissa kuin kansainvälisestikin muodin alalla. Lisäksi hän on tuttu näky esimerkiksi erilaisten muotireality-sarjojen tuomaristossa. Ympäri maailmaa matkustava nainen elää unelmaansa todeksi.
Gulsenilla on yhä kirkas visio siitä, kenelle hänen merkkinsä on suunnattu. SuperTrash haluaa pukea nuoria, kunnianhimoisia naisia. Itsevarma, iloinen ote näkyy vaikkapa printti t-paidoissa, joiden mukaan onnelliset tytöt ovat näteimpiä. Brändi onkin valinnut muusikseen lahjakkaita ja menestyviä nuoria naisia ympäri maailmaa.
– SuperTrash on optimismia, mutta sen kepeyttä ei tulisi sekoittaa typeryyteen. Rakastan fiksuja, älykkäitä naisia.
Kuvat SuperTrash, Robert Lindström