Pia halusi suunnitella itselleen sopivia vaatteita, perustikin yrityksen – 10 vuotta myöhemmin hän on miljonääri: "Lähti ihan hillitön mylly päälle"

Pia Erlund perusti 10 vuotta sitten By Pias -yrityksen, joka on tehnyt Erlundista miljonäärin 7:34
Pia Erlund kertoo Viiden jälkeen -ohjelmassa, miten By Pias syntyi alun perin omasta tarpeesta ja oikeastaan vähän vahingossa.

Yrittäjä ja vaatesuunnittelija Pia Erlund onnistui luomaan vahingossa syntyneestä ideasta tuottavan bisneksen.

Kymmenen vuotta sitten Pia Erlund alkoi suunnitella itse itselleen vaatteita, kun ei löytänyt kaupasta mieleisiään. 

Omasta tarpeesta ja Erlundin omien sanojen mukaan jopa vahingosta syntynyt By Pias lifestyle-brändi on tehnyt perustajastaan miljonäärin.

Erlund vieraili Viiden jälkeen -ohjelmassa kertomassa, miten kaikki sai alkunsa ja mistä hän löysi rohkeuden hypätä alalle, josta hänellä ei ollut lainkaan koulutusta.

Katso yllä olevalta videolta, miksi By Pias -vaatemalliston värimaailmaksi on vakiintunut juuri hempeät värit ja miksei valikoimaan ole todennäköisesti tulossakaan voimakkaita värejä.

Kaikki lähti liikkeelle puhtaasti vahingossa

Ennen vaatteiden suunnittelua ja lifestyle-yrityksen perustamista Erlund toimi viisitoista vuotta kampaamoyrittäjänä, eikä tarkoituksena ollut missään nimessä luopua urasta.

– Kaikkihan lähti liikkeelle puhtaasti vahingossa. Minun oli aluksi tarkoitus suunnitella itselleni pelkkä asustus, Erlund selittää.

Ensimmäiset vaatteet saatiin aikaan kampaamon asiakkaan avustuksella, joka oli eläkkeelle jäänyt ompelija. Erlund piti harrastuksenomaisesti sisustusblogia ja pyysi miestään ottamaan kuvat naisesta uudet vaatteet päällään.  

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

– Siitähän sitten lähti ihan hillitön mylly päälle, Erlund toteaa ja kertoo miten yksi blogijulkaisu sai aikaan valtavan orgaanisen kysynnän samanlaisille vaatteille.

Kun kiinnostus Erlundin pellavavaatteita kohtaan kasvoi, nainen alkoi toden teolla etsiä tietoa siitä, eikö vastaavia tuotteita todella ollut saatavilla muualta.

– Olenko oikeasti osannut keksiä jotain sellaista, mitä ei mukamas kaikkialta jo saa? Kieltämättä minulle tuli aika vahva usko siitä, että kyllä se näin on, Erlund toteaa.

Vahva usko omaan ideaan

Erlund tunnustaa, että alkuun hänelle oli vielä täysin epäselvää, osaisiko hän suunnitella lisää vaatemalleja ja riittäisikö luovuus.

Lopulta omaperäinen ajatus siitä, että myynnissä on nimenomaan kokonaisuuksia kantoi hedelmää.

Vaatemarkkinoille tuotetaan usein yksittäisiä hienoja vaatekappaleita, mutta Erlundille itselleen tuotti vaikeuksia niiden kaikkien yhteensopivuus omassa vaatekaapissa.

– Minulla oli sellainen visio, että haluan luoda tästä "naisten legomaailman", Erlund kertoo.

Erlund ei ole ikinä opiskellut muotialaa eikä pahemmin edes seuraa muotimaailman käänteitä. Päinvastoin, jos on noussut esille, että kaikilla isoilla brändeillä on joku selkeä väri seuraavaksi kaudeksi, Erlund on pyrkinyt uimaan vastavirtaan.

Katso alla olevalta videolta, miksi Erlund uskoo yhä kivijalkakauppoihin nettikaupan lisäksi. Artikkeli jatkuu videon alla.

Vaatesuunnittelija ja yrittäjä Pia Erlund uskoo yhä kivijalkakauppoihin – tässä syy 3:50
Erlund antaa vinkkejä myös yrityksen brändäykseen.

Alunperin By Pias -myymälän piti toimia vain verkkokauppana, mutta asiakkaat toivoivat myös kivijalkakauppoja. Erlund sisusti By Pias -myymälät niin brändin mukaisesti, että ihmiset halusivat ostaa sieltä myös huonekalut. Tulikin selväksi, että vaatteiden lisäksi myymälöissä kannattaisi myydä myös sisustusesineitä.

Nyt By Pias -myymälöitä on Suomessa 11 ja Norjassa 2.


Lue myös:

    Uusimmat