Odotettua hitaampi teknologinen kehitys sekä ohjelmistojen koodaamisen vaikeus saattavat olla ylitsepääsemättömiä kantoja autonomisten autojen kaskessa.
Itseajavia autoja ei tulla näkemään liikenteessä, uskoo Scanian Hongkongin-toimistolla kestävän kehityksen ratkaisuja johtava Alexander Mastrovito.
– Tällä hetkellä ei ole yhtään massatuotannossa olevaa autonomista autoa. Kaikki yli viiden vuoden päähän menevät arviot ovat arvailua, mutta jollei mitään todella radikaalia uudistusta tule, sitä ei tapahdu, Mastrovito sanoo.
– Alun pitäen luulimme, että näkisimme itsestään ajavia autoja liikenteessä jo vuonna 2015. Edellisen vuoden aikana autoalalla on herätty siihen, ettei autonomisia autoja välttämättä saada. Olemme heränneet hullusta hypetyksestä.
Mastroviton mukaan kiinnostus itsestään ajavien autojen kehittämistä kohtaan kasvoi, kun kyytijakopalvelut yleistyivät. Kyytijakopalvelut eivät koskaan ole olleet kannattavia ja niitä on rahoitettu pääomasijoituksilla.
– Ne kasvoivat suureksi äkkiä ja tajusivat samalla, että ainoa tapa tehdä näistä yrityksistä voitollisia on poistaa kuljettaja. Kuljettajan palkkion osuus on kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen prosenttia palvelun kokonaiskustannuksesta.
Lue myös: Kenen idea taas? Kukaan ei ikinä halua autonomista autoa, jos tämä ehdotus menee läpi
Suurin syy itsestään ajavien autojen puuttumiseen löytyy Mastroviton mukaan teknologian odotettua hitaammasta kehityksestä.