Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Olemme heränneet hullusta hypetyksestä" – autopomo uskoo, ettei autonomisia autoja tulla koskaan näkemään liikenteessä

1:10Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tielläSuomalainen Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä.
Julkaistu 24.04.2019 09:56

KAUPPALEHTI

Odotettua hitaampi teknologinen kehitys sekä ohjelmistojen koodaamisen vaikeus saattavat olla ylitsepääsemättömiä kantoja autonomisten autojen kaskessa.

Itseajavia autoja ei tulla näkemään liikenteessä, uskoo Scanian Hongkongin-toimistolla kestävän kehityksen ratkaisuja johtava Alexander Mastrovito.

– Tällä hetkellä ei ole yhtään massatuotannossa olevaa autonomista autoa. Kaikki yli viiden vuoden päähän menevät arviot ovat arvailua, mutta jollei mitään todella radikaalia uudistusta tule, sitä ei tapahdu, Mastrovito sanoo.

– Alun pitäen luulimme, että näkisimme itsestään ajavia autoja liikenteessä jo vuonna 2015. Edellisen vuoden aikana autoalalla on herätty siihen, ettei autonomisia autoja välttämättä saada. Olemme heränneet hullusta hypetyksestä.

Mastroviton mukaan kiinnostus itsestään ajavien autojen kehittämistä kohtaan kasvoi, kun kyytijakopalvelut yleistyivät. Kyytijakopalvelut eivät koskaan ole olleet kannattavia ja niitä on rahoitettu pääomasijoituksilla.

– Ne kasvoivat suureksi äkkiä ja tajusivat samalla, että ainoa tapa tehdä näistä yrityksistä voitollisia on poistaa kuljettaja. Kuljettajan palkkion osuus on kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen prosenttia palvelun kokonaiskustannuksesta.

Lue myös: Kenen idea taas? Kukaan ei ikinä halua autonomista autoa, jos tämä ehdotus menee läpi

Suurin syy itsestään ajavien autojen puuttumiseen löytyy Mastroviton mukaan teknologian odotettua hitaammasta kehityksestä.

– Teslalta kerrotaan, että suurimmat syyt siihen, ettei autonomisia autoja nähdä löytyvät byrokratiasta. Monet myös mielellään toistelevat tätä. Se ei ole totta.

Ohjelmistoa vaikea koodata

Mastroviton mukaan todellinen syy on, että täysin autonomisen henkilöauton toteutukseen tarvittavaa ohjelmistoa on erittäin vaikea koodata.

– Tekoäly ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt, että se voisi ennakoida kaikkea. Esimerkiksi sensoreiden ja ohjelmiston välinen yhteistyö ei aina toimi.

Autojen autonomisuuden tasoa mitataan usein yhdysvaltalaisen tiedeyhteisön kehittämällä viiden portaan asteikolla. Ensimmäisen ja toisen portaan autonomisuuden taso on jo saavutettu osassa massatuotannossa olevista autoista. Tällöin puhutaan esimerkiksi älykkäistä jarruista.

– Kuljettaja voi edelleen kontrolloida kolmannen portaan itsestään ajavaa autoa. Viidennellä tasolla kuljettajalle ei edes ole paikkaa autossa. Siitä voimme vain haaveilla.

Mastrovito kertoo, että itsestään ajavia autoja voidaan käyttää tulevaisuudessa syrjäisissä kohteissa, kuten kaivosalueilla. Tällainen ympäristö on tarpeeksi haasteeton kuljettajattomille autoille.

Lue myös: Robottiautolla valta päättää elämästä ja kuolemasta – miten itse toimisit näissä tilanteissa?

Myös useamman itsestään ajavan auton letka on mahdollinen. Jokaisessa autossa täytyy vain olla kuljettaja ja ensimmäisenä kulkevaa autoa täytyy ohjata manuaalisesti. Tällöin kolmen auton kuljettamisesta tulee entistä ympäristöystävällisempää ja kahden jälkimmäisen auton kuljettajat voivat levähtää.

– Teemme yhteistyötä Ahola Transportin kanssa Suomessa. Olemme testanneet vastaavia ratkaisuja pohjoisessa Suomessa jo yli vuoden ajan.

"Autojen autonomisuus ja sähköistyminen eivät vaadi toinen toisiaan"

Mastrovito on edelleen optimistinen ympäristöystävällisemmän yksityisautoilun kehittämisen suhteen.

– Autojen autonomisuus ja sähköistyminen eivät vaadi toinen toisiaan, vaikka ne tapahtuvat samaan aikaan. Autonomisuutta lisäämällä voidaan parantaa liikenneturvallisuutta, mutta sähköautojen tarkoituksena on vähentää päästöjä.

Sähköautot tarvitsevat toimiakseen akkuja ja mikäli sähköautot todella yleistyvät, syntyy akkujätettäkin samaa tahtia. Mastrovito kertoo, että haasteellisuudesta huolimatta akkuja voidaan kierrättää.

– Se on jo nyt teknisesti mahdollista. Samoin se, että sähköautot antavat energiaa takaisin yleiseen sähköverkkoon. Mutta se on kallista, eikä tapahdu suuressa mittakaavassa ennen kuin se on taloudellisesti tuottavaa.

Lue myös: Siirtyvätkö seksityöläiset hotelleista autonomisiin autoihin?

Lisää aiheesta:

Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaSiirtyvätkö seksityöläiset hotelleista autonomisiin autoihin? Autoguru: Kun käsky käy, on omasta autosta luovuttava viidessä vuodessa – todellinen herätys vasta tulossaMiten itsestään ajava auto toimii? Nämä asiat kannattaa tietääKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täälläLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?
AutotAutonomiset autotSähköautotRaskas liikenneLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 13.12.11:59
    Pysäköinti

    Kauppakeskusten pysäköintialueet ruuhkautuvat joulun alla – autoilija, osaatko toimia?

  • 11.12.07:02
    Oulu

    Tilaisuus teki autovarkaan Oulussa

  • 9.12.09:59
    Lifestyle

    Kun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video Helsingistä

  • 9.12.08:24
    Liikenneturvallisuus

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."